Socialtjänsten

Hej mitt namn är Anna
Jag har en fråga kring socialtjänsten , jag har ansökt denna månad om försörjningsstöd så som jag har gjort i över ett år , jag är sjukskriven sen 4 mån tillbaka ,
I min kommun så har dom nyligen kommit på att man inte ska en egen handläggare utan vem som helst kan ta hand om ens ansökan månad till månad.
Så nu till frågan jag lämna min ansöka med kontoutdrag och receptionen kopierade kontoutdragen efter åt så kontaktade handläggaren mig och fråga om jag hade suddad bort nått från kontoutdragen och när jag sa nej så sa han att hon måste ha en möte med mig angående detta .

Jag har läst på er sida att man kan ta bort nåt från kontoutdragen och att det finns en paragraf för de. Stämmer de?
Nu har jag inte gjort de,
Men skulle kännas skönt att veta att om hon inte ger sig så kan jag ändå hemvisa henne till detta paragraf . Skulle uppskatta snabb svar
Mvh Anna

Anna
2019-09-03 20:17

Hej!

Vi känner inte till någon paragraf som skulle reglera att man kan ta bort information från kontoutdrag.

När man lämnar in sin ansökan och bifogar de kopior som efterfrågats skriver man under sin ansökan då man intygar att uppgifterna man lämnat är sanna. Om man lämnar felaktiga eller medvetet försöker luras kan man göra sig skyldig till bidragsfusk.

Vi råder dig att prata med din handläggare och reder ut eventuella frågetecken.

Vänligen

Soctanterna

Hej!

En läsare har uppmärksammat oss Soctanter om att en fråga som ställts till oss tidigare kan besvaras ytterligare.
Vi publicerar här läsarens inlägg och tackar för din uppmärksamhet:

Angående kontoutdrag

Jag tror att den här frågeställaren https://soctanter.malmo.se/fraga/5838 syftar på ett JO-beslut som ni skrivit om tidigare på Soctanter.
Och jag tror att det aktuella JO-beslutet återfinns här: https://www.jo.se/sv/JO-beslut/Soka-JO-beslut/?query=2816-2011&caseNumber...
Eller som pdf: https://www.jo.se/PageFiles/1561/2816-2011.pdf

Vänligen
Soctanterna

Vi har från en läsare fått ytterligare en kommentar i ämnet som vi publicerar här:

"Jag har tänkt vidare på frågan om kontoutdrag, som också JO tar upp https://www.jo.se/PageFiles/1561/2816-2011.pdf.

Det borde ju kunna lösas med att man i internetbanken kryssar i vilken typ av transaktion man vill se. Det går ju att skriva dels vilken tidsperiod men dels också om man vill se bara insättningar, bara uttag eller både och.
Om man betänker det som JO skriver så borde det räcka med att socialtjänsten ser bara insättningar samt det totala saldot. Åtminstone när det gäller en person som har ekonomiskt bistånd över en längre period.
När det gäller ett nybesök kan det förstås vara intressant att se om personen gjort av med en större summa pengar, som hen alltså borde ha hushållat med en längre tid.

Det är också intressant att titta tillbaka på hur socialtjänsten resonerade förr, när människor använde kontanter mera. Då syntes ju inte varje liten post på kontoutdraget. Människor hade mera integritet, som rimmade bättre med socialtjänstlagens portalparagraf. Hur kan man lösa det idag, det är en viktig fråga att fundera kring.

JO skriver att klienten kan stryka över vissa poster. Men frågan är hur socialsekreteraren reagerar på det. Skapar det misstänksamhet? Och hur ska socialsekreteraren handskas med denna misstänksamhet i så fall?
Hur kan man skapa tillit och förtroende? Hur hittar socialtjänsten en balans mellan myndighetens kontroll och individens integritet?
Det här är så klart inte några frågor Soctanter ska behöva svara på, utan mera funderingar från min sida, som man kan tänka vidare på.
/C.B. "

Vänligen
Soctanterna