Får socialtjänsten glömma klienten man har framför sig?

Det som ni beskriver här är allvarligt https://soctanter.malmo.se/fraga/4982

Man kanske sitter i ett samtal som handlar om ens eget liv., att man är på socialkontoret för att man saknar pengar och arbete. Och så glider samtalet in på barn i familj eller släkt som man oroar sig över, eftersom man kanske pratar om hur man själv mår och hur ens relation till familjen är. Här borde socialtjänsten stoppa en i berättelsen och tydliggöra att man inte kan berätta om man inte vill att det ska bli en anmälan. Hur ska man annars som privatperson kunna förstå det?

Socialtjänsten borde verkligen vara mån om att skapa förtroendefulla relationer till varje människa de möter. Visst, vi ska alltid tänka på barnen och skydda dem. Men det är inte ens säkert att barnen blir skyddade av att deras föräldrar helt plötsligt får en anmälan på sig och att kanske deras morbror eller faster som var deras trygghet inte får ha kontakt med dem längre. Barnet hade kanske också behövt bli förberett, men känner nu att den vuxne svikit det när hen plötsligt berättat familjehemligheter för utomstående.

Och en vuxen människa är också en människa, som kan behöva stöd och hjälp. Det blir ju ganska omöjligt att ta emot hjälp från socialtjänsten för egen del, om man känner att man blivit inlurad i att göra en anmälan som man inte varken praktiskt eller känslomässigt förberett sig för att göra. Det kan ju rasera ens familjerelationer och bli hur tokigt som helst, med konsekvenser långt in i framtiden.

Det borde inte få gå till så att en människa ska behöva stå för en anmälan som hen inte ens var medveten om att den uppkom.

Fundersam
2019-02-01 12:17

Hej!

Precis som vi skrev i det svar som du har länkat till så kan socialtjänsten inte hålla hemligheter eller ha förtroliga samtal. Som myndighetsperson har den socialsekreterare som får information om att ett barn riskerar att fara illa en skyldighet att ta den här informationen vidare för att se om en anmälan ska upprättas och en utredning ska inledas. Vi beklagar att du inte har uppfattat det så, att den information du lämnar kan ses som en anmälan. Precis som du, tycker vi att det är viktigt med tydlighet kring vad socialtjänsten gör med den information som lämnas. Som du skriver skulle socialsekreteraren kunna ge uttryck för att den information som lämnas oroar hen och att det därför blir en anmälan. Socialtjänsten arbetar mycket med att skapa goda relationer och för att få förtroende, dock ska det vara klart att samtalet med en myndighet inte kan vara av den förtroliga sorten, varför socialtjänsten måste agera om de får kunskaper om att ett barn far illa eller riskerar att fara illa.

Vi tycker att det är tråkigt att du känner dig lurad och vi hoppas att du kan få till ett samtal med socialtjänsten i fråga som säkert på ett bättre vis kan bemöta dina frågor och funderingar.

Vänligen

Soctanterna