Känner mig utnyttjad

Hej!
Nu är det så att jag var på ett möte på soc förra veckan, och under det mötet framkom uppgifter som gjorde att de på soc sa att de var skyldiga att göra en orosanmälan. Efter vad som kändes som ett polisförhör fick jag höra att hon jag pratade med skulle ringa mig och dubbelkolla all info innan hon gick vidare med anmälan.
Nu har det gått en vecka utan återkoppling, och jag har fått två samtal från de inblandade för att de fått höra att JAG anmält dem, två gånger, och jag har inte haft någon aning om vad jag ska svara dem. Hon på soc har alltså sagt till mig att DE var skyldiga att anmäla, men sedan gjort det i mitt namn. Hon har dessutom förvrängt saker och överdrivit det jag sa så att det låter mycket värre än vad det var, och även skrivit i anmälan att jag inte hade begärt återkoppling, trots att vi bestämt att hon skulle ringa mig. Jag har hamnat i en otroligt snäv situation och vill ju lösa detta så fort som möjligt, så jag tänkte fråga: får soc verkligen göra inte bara en, utan två anmälningar i mitt namn trots att jag aldrig sagt att jag vill anmäla?? Och hur kan jag lösa detta, kan få dem att ta bort dem?
Tacksam för svar.

Eva
2019-01-31 18:05

Hej!

Vi förstår att det inte är helt enkelt att berätta eller anmäla till socialtjänsten om man är orolig för att ett barn far illa, eftersom det kan påverka relationen till barnet och barnets familj. Vi vill ändå poängtera vikten av att man gör en anmälan om man har oro för ett barn. I många fall är det genom att anhöriga och andra som befinner sig i barns närhet kontaktar socialtjänsten och anmäler som barn och deras familjer får hjälp och stöd, vilket gör att barn får det bättre. Generellt kan man också säga att vi alla har ett ansvar att anmäla till socialtjänsten om vi får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa. Detta framgår av Socialtjänstlagen kap 14 § 1 c.

Då socialtjänsten är en myndighet är det inte möjligt att berätta saker i förtrolighet. Det innebär att om du vid ett möte har berättat om din oro för ett barn så ska socialtjänsten ta emot det som en anmälan. Vi tror att det har blivit ett missförstånd, eftersom det är du som ger information som gör anmälan och socialtjänsten som tar emot anmälan. Det är alltså inte så att socialtjänsten blir anmälare utifrån din oro eller dina iakttagelser.

Du har dock rätt i att socialtjänsten endast kan ta emot en anmälan på den information som du lämnade. För att det skulle bli fler anmälningar skulle det krävas att du kontaktade dem igen och lämnade ytterligare information. Vi tänker oss att du kan kontakta chefen på socialtjänsten för att förhöra dig om hur det kan komma sig att de har upprättat två anmälningar utifrån den information som du lämnade. Om du tycker att det är uppenbart fel och socialtjänsten inte kan förklara det på ett tillfredställande vis eller ändra det så kan du kontakta IVO, inspektionen för vård och omsorg. Det är IVO som utövar tillsyn över bland annat socialtjänsten och det är dit man anmäler om man blivit felaktigt behandlad. Ivo nås via deras webbsida https://www.ivo.se/ eller på telefonnummer 010-788 50 00.

Du kan inte få socialtjänsten att ta bort anmälningarna. När en anmälan har inkommit gör socialtjänsten en förhandsbedömning för att se om det finns skäl att inleda utredning. Om det inte finns skäl så läggs utredningen ned, i annat fall inleds utredning.

Vi tycker att det är tråkigt att höra att det har blivit missförstånd i ditt samtal med socialtjänsten. Vi hoppas att du någonstans kan känna att det var rätt gjort att lyfta din oro, med förhoppningen om att barnet och föräldrarna ska få hjälp och stöd.

Vänligen

Soctanterna