Skriftligt besked om rättigheter i kontakten med socialtjänsten

Får man någon skriftlig information om vilka skyldigheter och rättigheter man har, när man första gången kommer i kontakt med socialtjänsten för t.ex. försörjningsstöd?

Jag tänker framförallt på rättigheter. Finns det något samlat informationsmaterial att ta del av, hur kontakten mellan socialtjänsten och individen ska gå till?

Jag tänker t.ex. på sådana frågor som:

* Hur socialtjänsten får kontrollera en individs ekonomi. (Om socialtjänsten får logga in på någons internetbank eller ej, eller om det räcker att individen visar upp skärmdump på bankkonto, eller visar upp kvitto på banksaldo.)

* Vilken typ av frågor socialtjänsten får ställa, och vilka frågor de inte har rätt att ställa.

* Hur de har rätt att beräkna inkomster och utgifter.

* Vad som gäller för individens närvaro i kommunen.
(Jag tänker t.ex. på de här frågorna https://soctanter.malmo.se/fraga/8669 och https://soctanter.malmo.se/fraga/7262 att en sjukskriven eller arbetssökande individ nekades att visas i en annan kommun under kortare tid för att besöka släkt och vänner - något som väl är ytterst tveksamt att socialtjänsten har rätt att besluta om.)

Och så vidare. Finns det något dokument som individen kan ta del av, där individens rättigheter framgår?

Det finns ju sannolikt riktlinjer för vad en socialtjänsthandläggare får göra/besluta och vad en handläggare inte får göra/besluta, i förhållande till individen. Men är det något som individen får ordentlig och samlad information om?

Undrande
2023-03-09 14:46

Hej!

Vi tänker att olika kommuner har olika sätt att informera rättigheter samt skyldigheter. De flesta av dina frågor är lagreglerade. Vissa är villkorade, t.ex. om man ansöker om försörjningsstöd.

Vi rekommenderar dig att vända dig till socialtjänsten i din kommun, för att få svar på dina frågor.

Vänligen

Soctanterna