Ekonomiskt bistånd för mobiltelefon som gått sönder

Hej,
jag har en bekant som har försörjningsstöd och hens mobiltelefon har gått sönder. Enligt handläggaren ingår mobiltelefon i riksnormen och hen får inte extra bistånd för att köpa en ny. Jag förstår det som att kostnaderna i riksnormen gäller för abonnemanget/löpande månadskostnad och inte en fysisk mobil.
Min bekant har en mycket tuff situation och har inga pengar över för att köpa ny mobiltelefon. Det är svårt att klara sig utan en fungerande mobil för appar som bank-ID, Skånetrafiken m.m.

Jag har googlat och hittat följande länk, att praxis nu är att man ska ha rätt till mobiltelefon, se länken nedan.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ny-praxis-far-ratt-till-socialbidra...

Vad gäller? Kan ni hjälpa mig att reda ut begreppen tack.

Frågvis

Kommentarer

Hej!

Vid ansökan om ekonomiskt bistånd gör socialnämnden en prövning av rätten till det sökta biståndet. Ekonomiskt bistånd är indelat i två delar, försörjningsstöd som skall täcka löpande kostnaderna för exempelvis livsmedel, kläder & skor, hälsa, hygien och just telefon. Den andra delen, bistånd för livsföring i övrigt gäller tillfälliga kostnader som inte ingår i försörjningsstödet. Exempelvis läkarvård, och medicin inom högkostnadsskyddet, tandvård, glasögon eller viss hemutrustning.

Som du skriver, samt den dom som omtalas, som du bifogar, så använder man en smartphone i många sammanhang.

Vi råder din bekant att kontakta ekonomienheten på socialtjänsten, beskriva sin situation och de svårigheter hen får genom att inte ha någon mobil. Alla ansökningar bedöms individuellt, men domsbeslut ska naturligtvis tas i beaktande.

Det finns möjlighet att beställa domen från Kammarrätten i jönköping.

Lycka till!

Vänligen

Soctanterna

Soctanter