hej

hej,

Tar kundservice på Försäkringskassan noteringar om samtalet? Jag brukar logga in med bankid innan jag talar med en handläggare

orolig
2023-01-04 06:49

Hej!

Vad förvaltningsmyndigheter har att förhålla sig till finns angivet i Förvaltningslagen. Förvaltningslagens 9 § anger att utgångspunkten för handläggning ska vara skriftlig. Myndigheten kan dock välja om handläggningen helt eller delvis ska vara muntlig, om det inte är olämpligt.

Om det i ett samtal framkommer uppgifter som kan vara avgörande för ett ställningstagande och beslut från myndighetens sida, ska detta dokumenteras. Uppgifter som är mer allmänna och information och upplysningar från myndigheten behöver inte dokumenteras, men kan ändå komma att göras om myndigheten i framtiden vill se hur kontakten mellan dig (part) och myndigheten har sett ut.

Att du loggar in med bank-ID är förmodar jag är för att Försäkringskassans handläggare ska vara säker på att personen som ringer är den person hen utger sig för att vara så att uppgifter som kan vara skyddade av sekretess inte lämnas ut till obehörig person.

Vänligen
Soctanterna