Särskild anledning till sen ansökan

Hej,

Jag undrar om Försäkringskassan för noteringar om vad man talar om under samtal med kundservice? Jag loggar oftast in med BankID innan jag talar med en handläggare.

tacksam för svar

orolig
2023-01-04 06:46

Hej!

Vad förvaltningsmyndigheter har att förhålla sig till finns angivet i Förvaltningslagen. Förvaltningslagens 9 § anger att utgångspunkten för handläggning ska vara skriftlig. Myndigheten kan dock välja om handläggningen helt eller delvis ska vara muntlig, om det inte är olämpligt.

Om det i ett samtal framkommer uppgifter som kan vara avgörande för ett ställningstagande och beslut från myndighetens sida, ska detta dokumenteras. Uppgifter som är mer allmänna och information och upplysningar från myndigheten behöver inte dokumenteras, men kan ändå komma att göras om myndigheten i framtiden vill se hur kontakten mellan dig (part) och myndigheten har sett ut.

Om du är orolig för vad som dokumenterats i ditt ärende på Försäkringskassan så har du som part rätt att ta del av allt material som har tillförts ärendet. Detta finns också reglerat i Förvaltningslagen, 10 §. Rätten att ta del av uppgifter gäller med de begränsningar som följer av 10 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen.

Vänligen
Soctanterna