NödBistånd

Hej vi har trots fått låna av en vän men vi betalar givetvis tillbaka till våran vän.MEN nu ska vi ta oss tillbaka till september och oktober för då fick vi ca 17.000 kronor för båda månader men trots att handläggaren har sätt att vi har fått från swish och våran handläggare tog inte bort detta från vårat bistånd men för december så såg hon och tog bort 3.200 så att vi bara hade kvar ca 800 kr att leva tills nästa bistånd ansökan Januari.och min fru ska då ha busskort för att kunna ta sig till jobbet men trots detta så får vi inte någon Nöd hjälp från våran handläggare.hur kan detta vara att handläggaren inte tog bort pengar för september och oktober men för december så gjorde hon detta?är inte detta tjänstefel??

Generalen
2022-12-06 15:32

Hej!

Det låter som att du har fått problem med din ekonomi och att du och din fru nu befinner er i en svår sits.

Bedömningar om ekonomiskt bistånd görs individuellt och utgår från varje persons individuella situation. Det kan därför vara en bra idé att kontakta din handläggare på socialtjänsten för att få klarhet i hur hen har resonerat gällande lånet som ni fått från er vän.

Är man missnöjd med ett beslut så kan man överklaga det till Förvaltningsrätten. Din handläggare kan hjälpa dig med hur du gör för att överklaga beslutet.

Om man befinner sig i en akut situation och inte kan klara sig ekonomiskt så kan man ansöka om akut nödbistånd. Den ansökan görs separat från den vanliga ansökan om ekonomiskt bistånd. Din handläggare kan hjälpa dig med att göra en nödansökan om du och din fru hamnat i en akut situation.

Om du anser att din handläggare agerar på ett felaktigt sätt så kan du kontakta IVO som ansvarar för tillsyn över socialtjänsten. Du kan även kontakta handläggarens chef. Kontaktinformation till IVO finns på nedanstående länk.

https://www.ivo.se/om-ivo/kontakta-oss/

Hoppas att du nu har fått klarhet i hur du kan gå vidare i ditt ärende och lycka till.

Vänligen,
Soctanterna.