Stänga ett ärende utan att ge möjlighet för individ att begära rättelse

Hej

Jag ansökte om stöd (kontaktfamilj åt barn) från socialtjänst och var på ett enda samtal sen fick vi ett avslag. Jag gavs aldrig möjlighet att begära rättelse på vad som handläggaren antecknat i beslutsunderlaget.

Ska inte jag som part få möjlighet att begära rättelse?
Har handläggaren och sektionschefen gjort rätt eller fel?

Mvh

Förälder
2022-11-10 15:42

Hej!

Vi förstår på din fråga att du inte är nöjd med informationen som ligger till grund för avslagsbeslutet. Vi kan inte kommentera enskilda ärenden utan bara svara generellt på frågor.

Enligt Förvaltningslagen har man som enskild rätt att inom en bestämd tid yttra sig över materialet i utredningen innan beslut fattas. Det vill säga att utredningen ska kommuniceras antingen muntligt eller skriftligt. Man har alltid rätt att överklaga ett beslut som fattats av socialtjänsten till Förvaltningsrätten om man inte är nöjd. Socialtjänsten är skyldiga att informera om hur man överklagar och vara behjälplig i överklagan.

Vänligen

Soctanterna