Dokumentation orosanmälan

Jag undrar vilken form av dokumentation soc ska göra när det inkommer en orosanmälan?

Skiljer sig dokumentationen från om det är ett pågående ärende eller om det inte finns något aktuellt ärende? Ska anmälan alltid dokumenteras och om fallet är så att den ska dokumenteras men inte dokumenteras vad gör man då?

Ludwig
2022-09-27 20:17

Hej!

Alla inkomna handlingar ska dokumenteras, hanteras och bedömas. I vissa fall föranleder en anmälan ett samtal med föräldrar/barn. Efter samtalet görs bedömning om utredning ska inledas.

En anmälan som inte leder till en utredning finns kvar i systemet en tid, men plockas sedan bort. Om det finns en personakt sedan tidigare ska dock den nya anmälan tillföras den befintliga akten. Gallring av personakter sker enligt 12 kap Socialtjänstlagen.

Dokumentationen kan skilja sig något om det redan finns ett pågående ärende, men uppgifterna i anmälan och vilken bedömning som görs ska alltid dokumenteras på något sätt.

Vänligen

Soctanterna