Avslag efter Avslag

Fick en ny handläggare, en ugn kvinna. De gånger vi pratar i telefon fnittrar hon åt det jag säger och säger ofta att jag har fel, gör fel
Jag behöver kostnadsförslag till glasögon år barn. Ber om detta. Får besked om att jag ska för kontakta Region Skåne och få ut deras bidrag. Försökte förklara att Nej, det får ej till så. Då fick jag besked om att glasögon till barn är gratis hos en optiker. Kontakta optikern och det är falsk reklam, då det tillkommer kostnader. Meddela min handläggare detta. Skrev summor.
Då får jag avslag!?! Jag ansökte ju aldrig.

Min handläggare jag hade innan var nöjd med det jag gjorde, men denna nya ser bara fel på allt, fnittrar åt mig och får mig att känna mig dom en skit. Hon förminskar mig, förlöjligar mig. Detta har resulterat i en stress som förstör mig.
Att sitta i telefon och prata med någon dom säger nej nej DU har fel.... JAG vet att jag har rätt och som samtidigt fnittrar (hån) gör mig ledsen.

Det känns som en häxjakt, som om hon följer ett protokoll om hur man knäcker en som redan ligger.
Hatat när någon på soc kör med maktspel. Jag är också en människa, jag har rätt att bli behandlad bra.

Fundersam mamma
2022-05-19 08:07

Hej,

Vad tråkigt att du känner att du inte får ett bra bemötande av din socialsekreterare och du känner att hon förminskar dig. Det är som du säger att vi på socialtjänsten sitter på en maktposition och att det är viktigt att vi bemöter alla människor med respekt och utifrån var personen vi träffar befinner sig.

Vi tänker att du i första hand kanske skulle kunna prata med din socialsekreterare om hur du uppfattar det. Kanske är hon inte medveten om hur hennes bemötande får dig att känna.

Om du är missnöjd med handläggningen eller bemötandet inom socialtjänsten så kan du också vända sig till en ansvarig chef och framföra dina klagomål och önskan om att byta handläggare, antingen muntligt eller skriftligt. Det finns dock ingen lag som reglerar om eller när man har rätt till ett byte av handläggare.

Du kan även kontakta Inspektionen för vård och omsorg (IVO) (socialtjänstens tillsynsmyndighet). Dom kan utreda om ärendet har handlagts på ett korrekt sätt. Deras besöksadress är Slottsgatan 2 och du når dem på telefon 010-788 50 00.

Vi hoppas din situation ska förbättras och att du känner att du får ett bra bemötande av socialtjänsten.

Vänligen,

Soctanterna