Läkemedel utan förmån

Hej. Uppdatering på min tidigare fråga. Kopierar in allt längst ner.
Jag pratade med min handläggare om jag kunde söka för felaktigt utlämnad medicin som skulle ingått eller bytts ut till en inom förmånen enligt TLV att Apotekspersonalen gjort en miss, som kostade mig oerhört ekonomiskt. Eftersom det var första gången jag skulle hämta ut nya medicin visste jag inte. I alla fall sa min handläggare att jag kan lämna in en ansökan. Lämnade in en ansökan som Livsföring i övrigt och förklarade åter.
Fick såklart avslag. Fruktansvärt trist då medicin kostade 2500kr
Jag är sjukpensionär 40 år med 3 barn och 2 umgängesbarn. Jag kan inte påverka eller förändra min inkomst. Jag blir genuint ledsen, när handläggaren vet att jag har det tufft ekonomiskt och det "låter" så fint i Socialstyrelsen lag om barns behov och barns bästa, jämlike. Borde man då inte se till den individuella situation som råder.
Då barnen faktiskt påverkas av existens minimum.
Att det var högst olyckligt med medicin och hjälpa mig vid det enskilda tillfället. Det rättade ju upp sig sedan och jag fick inom förmånen och nu har jag kommit upp i frikort för läkemedel.
Det stod bara i beslutet med hänvisning till socialtjänstslagen att de endast ersätter medicin inom högkostnadsförmån.
Känns meningslöst att överklaga till Förvaltningsrätten, de går ju på vad lagen säger.
Vädjar om vägledning och hjälp. Hur ska jag göra? Vad kan jag skriva? Hur gör jag?
Jag kunde bara ansöka om detta nu som Livsföring i övrig, då detta skedde i februari och rätt till överklagan då gick ut inom 3 veckor.
Tacksam för råd.

-------------------------
Tidigare frågan

Läkemedel inom och utanför förmån
Hej
Jag har hamnat i en märklig situation. Jag hämta ut ett läkemedel Saxenda som är utanför läkemedelsförmånen 2500kr.
Fick avslag om ersättning eftersom det inte var inom förmånen. Nästa gång jag kom till apoteket så fick jag veta att dem gjort fel.
Eftersom pågrund felexpediering från Apotekets sida och enligt lag TLV ska medicin bytas ut det finns lika inom högkostnadsskyddet. Så Saxenda byttes ut till Victosa. Som ingår i läkemedelsförmånen.
Skrev till min handläggare att Apoteket gjort fel och jag kan ju inte rå för det.
Tidsfristen för överklaga just det avslaget på ansökan om medicin har då gått ut. Eftersom medicin hämtas ut med 1 månads mellanrum.
Tycker det är fel att jag inte på något sätt kan få hjälp. 2500kr i fel från Apoteket är en stor förlust för mig med existensminimum dessutom var det första gången med denna medicin, så jag visste inte.

Hur gör jag nu? Kan jag ansöka som livsföring i övrigt? Kan handläggaren gå tillbaks och rätta sitt beslut, när hon nu fick se att de bytte ut läkemedlet inom förmånen? Snälla hjälp mig.

Läkemedel inom och utanför läkemedelsförmånen Skickat: 2022-04-24 15:46

Svar från Soctanter på nätet

Hej!

Vi förstår att du har hamnat i en svår situation. Att leva på ekonomiskt bistånd innebär såklart att extra utgifter blir mycket svåra att hantera.

Du skriver att du fått en medicin föreskriven av läkare. Medicinen ingår inte i högkostnadsförmånen och du fick den därför inte beviljad av socialtjänsten. Det visade sig senare att du kunde byta ut den föreskriva medicinen mot en annan och att den nya medicinen ingår i högkostnadsförmånen. Då det rör sig om en stor summa pengar undrar du om du kan få kostnaden för den första medicinen beviljad i efterhand, då det visat sig att Apoteket gett dig fel information. Vi kan inte ge svar på hur socialtjänsten ska bedöma i enskilda ärenden men vi råder dig att kontakta din socialsekreterare och lägga fram den information som du nu har fått. Kanske är det möjligt att du lämnar in en ny ansökan eller att de rättar till det i efterhand eller så är det inte så.

Vi önskar dig lycka till!

Vänligen
Soctanterna

Soctanter Skickat: 2022-04-25 10:57

Läkemedel utanför förmån
2022-05-13 21:00

Hej!

Din fråga handlar om hur du ska göra för att överklaga det avslag för kostnad för mediciner du fått. När du får ett beslut ska det även finnas information om hur man gör om man vill överklaga. Du har rätt i att det finns en tidsgräns på tre veckor, efter det har man inte rätt att överklaga beslutet. Samtidigt säger du att du inte tycker det är lönt, Förvaltningsrätten kommer att tycka att lagen följts.

Om du vill klaga på hur handläggningen gått till kan du antingen vända dig till din handläggare och framföra ett klagomål, eller vända dig till IVO som är den myndighet som granskar socialtjänstens arbete.

Det verkar utifrån det du skriver som att du har provat olika lösningar utan att få rätsida på ditt bekymmer. Vi kan inte svara på hur du ska göra för att få ut ersättning för medicin, det är individuella bedömningar som görs av din socialsekreterare.

Vänligen
Soctanterna