Omöjlig handläggare

Handläggaren på ekonomiskt bistånd tillsammans med sin chef kräver enbart telefonkontakt med sin sökande ( vuxen person ) och det fungerar inte då den sökande inte kan prata och argumentera i telefon pga hälsoskäl. Handläggaren vet om att det är svårt prata i telefon. Avslag försörjningsstöd som fick som konsekvens att den sökandes kontrakt sas upp pga-att pengar inte funnits i tid pga-avslag under flera månader-handläggaren anser att hon inte fått underlag och det har skickats via mail via telefon av mig och tidigare överklagats via brev utan att hon tagit del av informationen. Viktugt poängtera att det inte är den sökande som bidragit till att avslag skett !! utan det är något som förälder gjort som handläggaren unte godtagit förklaring till trots-att underlag skickats in. Handläggaren godtar inte mail nu alls och därför har kommunikationen stryps helt då man inte vet hur kommunicera och överklaga den sökande har problematik som gör att denne inte kan besöka soc kontoret och tex lämna överklagan eller ens lömna in nu ansökan. Handläggaren beteende har medfört lidande som gör det svårt att fortsätta ha kvar Handläggaren. Ekonomiskt bistånd behövs för den sökande -hur kommer man igenom den mur som satts upp av Handläggaren och krav som inte sökande kan klara-av att uppfylla samt inte ha en handläggare som orsakat svält och uppsägning av kontrakt dvs katastrof skett!!!och behöver ha en ny handläggare också!handläggaren har straffat den sökande för något som förälder gjort som var ett misstag och som det funnits förklaring o underlag till. Total maktlöshet har uppstått!!!en konsekvens att kontrakt sagts upp pga uteblivet försörjningsstöd!!!så här kan det inte få gå till!!

Ledsen förälder
2022-04-17 08:14

Hej!

Av vad vi förstår på din fråga så är ni inte nöjda med ansvarig handläggare i ditt barns ärende.

Vi kan inte gå in i enskilda ärenden och göra en bedömning utan vi kan bara svara generellt på frågor.

Är man missnöjd med ett beslut som tas av socialtjänsten så har man alltid rätt att överklaga beslutet. Handläggaren är skyldig att vara behjälplig i en överklagan och informera hur man går till väga. Är man missnöjd med handläggningen kan man alltid kontakta Inspektionen för vård och omsorg, (IVO), som är tillsynsmyndighet för socialtjänsten. Hur man kommer i kontakt med IVO finner ni på länken nedan.

https://www.ivo.se/privatpersoner/missnojd-med-socialtjansten-lss/

Vänligen

Soctanterna