Missförstånd

Om SOS fåt en orosaamälan men har missförstått informationen hur gör man för att fixa det så att man inte behöver ha möte om jag som barnet själv säger att det som är nedskrivet är inte det jag menade och att jag igenterligen inte ville gå till SOS med det

Anonym
2021-11-04 14:28

Hej!

SOS anmäler till socialtjänsten om de är oroliga att ett barn kan fara illa eller vara i behov av insatser från socialtjänsten.

Det går inte att ta tillbaka en anmälan, de uppgifter som har kommit in till Socialtjänsten behöver de titta på och göra bedömning om vad som hänt och på vilket sätt barnet kan behöva stöd. En anmälan som kommer in till socialtjänsten kommer till mottagningsgruppen, de ska göra en förhandsbedömning och fundera på om utredning behöver startas eller inte. Om anmälan bygger på dina uppgifter och du vill förklara att det har blivit missförstånd så har du möjlighet att göra det när ni pratas vid.

Det finns tillfällen där barn inte vill att vårdnadshavare ska få reda på att barnen har pratat med socialtjänsten om hur de har det. Det kan till exempel vara att det kan bli farligt för barnen när föräldrarna får reda på vad barnet sagt. Det går inte att hemlighålla information om att orosanmälan finns för vårdnadshavare, men socialtjänsten kan vänta med att berätta tills barnet är någonstans där det är tryggt. Om det skulle vara så i ditt fall behöver du ta kontakt med socialtjänsten och säga det. Du kan även ringa till socialtjänsten och berätta att du är orolig över vad som ska hända med dina uppgifter. På så sätt kan du få besked om vad som ska hända, det kan ibland kännas bra att få prata om sin oro.

Vänligen
Soctanterna