Fråga

Fick en orosanmälan på mig av socialsekreteraren. Arbetar själv inom socialtjänsten inom ett annat område och har kännedom om lagar, barnperspektiv, Bbic mm. I min egen yrkesroll möter jag "klienter" som är upprörd över min handläggning så jag har själv fått lära mig att i min yrkesroll ha en öppen inställning och rannsaka mitt eget förhållningssätt för att bli en bättre Socialsekreterare. Alla besök vi har haft har känts bra, men när jag fick hem utredningen skildrade en bild av mig som jag inte alls kunde känna igen. Jag blev väldigt ledsen då vi i samband med anmälan även befann oss i en akut livskris av allvarlig karaktär. Personer i mitt nätverk professionella som övriga står bakom mig och kan inte heller känna igen det som står skrivet. Orosanmälan har gjort mer skada än nytta i den livskris vi redan befann oss i. Mina synpunkter riktar sig till innehållet i utredningen och bemötandet över lag. Händelseförlopp är felaktigt beskrivet (jag vet för jag var där), relevant information som är av betydelse för hur jag framstår i min föräldraroll har utelämnas, saker jag har sagt har omskrivits och misstolkat. utelämnat relevant information av betydelse för hur jag har framställts i min föräldraroll, misstolkat saker jag sagt och gjort det till något annat.

Katti
2020-10-28 21:03

Hej!

Det är tråkigt att höra att du upplever dig dåligt bemött och missförstådd av socialtjänsten. Du skriver att du som professionell försöker lägga vikt vid ett gott och respektfullt bemötande vilket låter som ett bra förhållningssätt i din profession och som önskas av alla.

Både vad gäller bemötandet, felaktigheter, omskrivningar och utelämnade av relevanta uppgifter råder vi dig att i första hand prata med ansvarig handläggare om.

Du kan alltid lämna in skriftligt tillägg till färdigskriven utredning som bifogas utredningen. Vi förstår att det kanske inte gör så stor skillnad i det du beskriver, men är ett sätt att få sagt sitt till utredningen och visa på att man anser att utredningen missat väsentliga uppgifter och förhållanden.

Om du fortsatt upplever dig missförstådd och felaktigt refererad kan du alltid vända dig till i första hand till handläggarens chef och även till IVO, Inspektionen för Vård och Omsorg för klagomål och anmälan.

Du kan ringa 010-788 50 00 (knappval #1)
Telefontider
Måndag, onsdag, torsdag, fredag
9.00-12.00 och 13.00-15.00

Eller via nätet genom www.IVO.se

Vi hoppas att vi har kunnat svara på dina frågor!

Vänligen

Soctanterna