Är detta rimligt

Hej
Jag bad om försörjningsstöd två månader pga mina A-kasse dagar tog slut och jag gick över till Arbetskassans program. Där skulle jag få ersättning från Försäkringskassan. Det kändes inte som något problem då det rörde sig om samma ersättning. Jag fick en chock då jag upptäckte att utbetalningssystemen var olika. A-kassan betalar ut med en veckas fördröjning och Försäkringskassan betalar ut månaden efter. Detta innebar att för januari skulle jag få ut för tre veckor från A-kassa och i februari skulle jag få ut för en vecka från Försäkringskassan. Jag blev helt nedbruten och var tvungen att besöka det sociala för första gången i mitt liv. Första månaden fick jag en liten summa så jag klarade att betala räkningarna men andra månaden , då skulle jag fått ut för en vecka från Försäkringskassa men i mitt uppjagade tillstånd så glömde jag att skicka in till Försäkringskassa i rätt tid, så lade dom ändå till den ersättningen som en fiktiv inkomst. Jag kan inte betala räkningar eller köpa mat för fiktiva pengar. Kan dom göra så? Dom måste väl ändå räkna med faktiska pengar annars har man ju inte en chans.
Med vänlig hälsning

Ssvea
2020-03-05 09:27

Hej!

Det låter som att din ekonomiska situation är jobbig just nu och vi förstår din oro.

När socialsekreteraren gör en beräkning så räknas alla inkomster in, även pengar som man får från försäkringskassan och A-kassan. Alla andra möjligheter till försörjning ska i regel vara uttömda innan man kan få försörjningsstöd.

Du skriver att du är berättigad ersättning från försäkringskassan. Om det är en ersättning som du är förväntad att få och är berättigad till så räknas den oftast med i din beräkning för ekonomiskt bistånd kommande period. Ansvaret ligger på dig själv att ansöka om de ersättningar som du är berättigad så att du får dem i tid.

Vi förstår att ekonomi kan vara en stressfaktor som gör att man kan glömma viktiga datum eller göra fel på annat sätt. Vi tycker därför att det vore bäst om du tog kontakt med din socialsekreterare för att förklara din situation och för att få svar direkt gällande just ditt enskilda ärende. Då kan du be om en tydlig förklaring och du har chans att ställa frågor.

Om din socialsekreterare inte ändrar beslutet så har du alltid rätt att överklaga inom tre veckor från det att du får beslutet. I det beslut som du bör få skriftligt så står det hur du går till väga för att överklaga. Detta kan även din socialsekreterare hjälpa dig med.

Om det är så att du riskerar lida nöd genom att exempelvis inte ha råd med mat, så kan du även ansöka om akuta matpengar. Kontakta din socialsekreterare eller socialtjänsten i ditt område om du vill göra en ansökan om nöd.

Vi hoppas att du genom att ta kontakt med din socialsekreterare får svar på dina frågor.

Vänligen

Soctanterna