Hjälp för enskilde bevaka rätt

Hej,
I syfte att tydligt förstå den enskildes rätt vill jag ställa ett par frågor som jag gärna vill hänvisa till i kontakt med myndigheter, därför tacksam om fråga kan besvaras av erfarna soctanter eller förste sekreterare:

1. Har den enskilde rätt att ansöka och få ett överklagbart beslut, även om samma specifika ansökan återansöks vid en senare period?

1 a. Finns det en preskriptionstid som medger socialnämnd rätt att avslå ansökan eller inte utreda det för den är för gammal?

2. Har den enskilde rätt att inlämna ett yttrande, upplysningar eller ställa frågor muntligt om den skulle vilja det?

2 a. Har den enskilde rätt att få fysiskt träff med handläggare för att öppna ett ärende enligt punkt 2?

2 b. Har enskilde rätt få fysisk träff eller muntlig kontakt med förstesekreterare/gruppledare som fattat beslut i enskildes ansökan?

3. Vilka exempel på invändningar gentemot en myndighet medger rätt att klagomål utreds?

4. Hur länge får socialnämnd maximalt utreda ett ärende innan slutgiltigt beslut fattas, om den enskilde kräver skyndsam handläggning vid:
* Ansökan om nöd-bistånd
* Ansökan om exempel om cykel
* Ansökan om boende med stöd

5. Enskilde har 3 veckor på sig att överklaga beslut efter att den tagit del av beslut. När påbörjas tidsberäkning för tagit del av beslut? Är exempelvis vid följande:
Dag för utskick av fysisk brev eller dagen när brevet nåt den enskilde?
Dag för utskick av E-mejl eller när den enskilde öppnat mejlet?

Tack för att ni åtar er tid att svara på frågorna.

Med vänlig Hälsning
Enskild som vid flera tillfällen hamnat mellan stolar

Hjälp för enskilde bevaka rätt
2020-03-03 17:45

Hej!

Va bra att du vill skaffa dig mer kunskap för att få koll på dina rättigheter. Vi ser att du har flera frågor kring handläggningen av ärende hos socialtjänsten. Vi vill råda dig till att i första hand kontakta din socialsekreterare för att ställa dessa frågor och ha ett samtal kring hur de arbetar och deras rutiner.

Många av de frågor som du har gäller den enskildes kontakt med myndigheter. I Förvaltningslagen kan du läsa mer om hur lagstiftaren tänker i dessa situationer. Där kan du bland annat läsa mer om myndigheters krav på service, tillgänglighet, handläggning och hur man går tillväga för att överklaga ett beslut.

Försörjningsstöd är samhällets yttersta skyddsnät och något man kan ansöka om när det inte finns andra möjliga vägar till försörjning. Försörjningsstöd är också utformat som så att om du lämnar in en ansökan så gäller den från den dagen ansökan lämnas in och en månad framöver. Försörjningsstöd utgår inte retroaktivt, det vill säga man kan inte ansöka om ekonomiskt bistånd för en period som redan har varit.

Du har flera frågor som handlar om du har rätt att ansöka för perioder som redan varit eller som du fått avslag för sedan tidigare. Generellt kan man säga att du har rätt att lämna in vilken typ av ansökan du vill, men vilket beslut eller hur det kommer meddelas dig kan vi inte ge dig svar på då olika socialtjänster kan ha olika upparbetade rutiner.

Dina synpunkter kan du lämna antingen muntligt eller skriftligt. Angående dina frågor kring din rätt att få möte med din socialsekreterare eller dennes teamledare och förste socialsekreterare så regleras detta inte fullt ut i lag. Det vill säga det står inte i hur ofta du har rätt att få ett möte, det står snarare att myndigheter ska verka för att ge god service och vara tillgängliga. Vi tänker att det bästa för dig skulle vara att kontakta socialtjänsten i ditt område för att uttrycka ditt behov av att få ett möte.

Du frågar om vi kan hjälpa dig att ge exempel på vilka typer av invändningar som du kan ange för att ett klagomål ska utredas. Vi vill uppmana dig att lämna de synpunkter och klagomål du har. Om synpunkterna gäller ditt eget ärende kan du lämna dem direkt till chefen på socialtjänsten. Du kan också vända dig till IVO, inspektionen för vård och omsorg. Du kan läsa mer på deras webbsida www.ivo.se. Om du tillhör Malmö kan du också lämna in synpunkter på socialtjänsten på Malmö stads hemsida: https://malmo.se/Service/Stod-och-omsorg/Klaga--berom.html.

Olika socialtjänster kan ha olika rutiner för hur lång tid en ansökan kan handläggas. Det kan också bero på vilken typ av ansökan det avser, om det är månatligt bistånd, nöd eller över norm. Som mest kan det röra sig om någon vecka. Du måste tänka på att du ska ha lämnat in alla handlingar som krävs för att socialtjänsten ska kunna bedöma om du är berättigad hjälp. Om du inte lämnar in alla handlingar de behöver för att utreda din situation kommer du få avslag med motiveringen att beslutsunderlag saknas. För att du ska få bästa svar ber vi dig att fråga din socialsekreterare vilka rutiner de har kring handläggning.

Du undrar också när tidräkningen börjar gällande rätt att överklaga. Det som framgår i lag är att besvärstiden gäller tre veckor från det att den enskilde tog emot beslutet. Lagstiftaren har inte preciserar det närmre än så. Vi kan alltså inte ge dig ett mer ingående svar än så. Vi hoppas och tror att socialtjänsten hellre friar än fäller om det är så att det endast skiljer på någon dag. Återigen ber vi dig kontakta socialtjänsten i ditt område för att få mer exakta svar vilka rutiner de har.

Lycka till!

Vänligen

Soctanterna