Hej,
I syfte att tydligt förstå den enskildes rätt vill jag ställa ett par frågor som jag gärna vill hänvisa till i kontakt med myndigheter, därför tacksam om fråga kan besvaras av erfarna soctanter eller förste sekreterare:
1. Har den enskilde rätt att ansöka och få ett överklagbart beslut, även om samma specifika ansökan återansöks vid en senare period?
1 a. Finns det en preskriptionstid som medger socialnämnd rätt att avslå ansökan eller inte utreda det för den är för gammal?
2. Har den enskilde rätt att inlämna ett yttrande, upplysningar eller ställa frågor muntligt om den skulle vilja det?
2 a. Har den enskilde rätt att få fysiskt träff med handläggare för att öppna ett ärende enligt punkt 2?
2 b. Har enskilde rätt få fysisk träff eller muntlig kontakt med förstesekreterare/gruppledare som fattat beslut i enskildes ansökan?
3. Vilka exempel på invändningar gentemot en myndighet medger rätt att klagomål utreds?
4. Hur länge får socialnämnd maximalt utreda ett ärende innan slutgiltigt beslut fattas, om den enskilde kräver skyndsam handläggning vid:
* Ansökan om nöd-bistånd
* Ansökan om exempel om cykel
* Ansökan om boende med stöd
5. Enskilde har 3 veckor på sig att överklaga beslut efter att den tagit del av beslut. När påbörjas tidsberäkning för tagit del av beslut? Är exempelvis vid följande:
Dag för utskick av fysisk brev eller dagen när brevet nåt den enskilde?
Dag för utskick av E-mejl eller när den enskilde öppnat mejlet?
Tack för att ni åtar er tid att svara på frågorna.
Med vänlig Hälsning
Enskild som vid flera tillfällen hamnat mellan stolar