Vilka uppgifter får socialtjänsten hämta in vid barnutredningar

Hej!
soc har gjort en utredning efter en orosanmälan som kommit in och soc har dragit ut papper om mig ifrån tidigare kommuner som jag har bott i. I utredningen har de skrivit tydligt vilken information de fått från kommun 1 men kommun 2 står det inte mycket om, där står det ingen information alls. I utredningen står det: " vi har nu begärt information från kommun 1 (och sen står det all information från kommun 1 i utredningen)samt annan relevant information"
Med annan relevant information menar dom den informationen som de läst från kommun 2 men de skriver inte den informationen som står från kommun 2 i utredningen. Får de göra såhär?

Jag vet att de läst all information ifrån kommun 2 men de har inte skrivit informationen i utredningen som de gjorde med kommun 1:s information.

Funderaren
2019-05-19 11:11

Hej! 
 
När socialtjänsten har öppnat utredning enligt 11 kap 1 § SoL med stöd av 11 kap 2 § SoL, har de rätt att ta del av uppgifter och prata med andra för att samla information om barnet och dess situation. 
 
I ditt fall har din nuvarande kommun kontaktat tidigare bosättningskommuner för att få ta del av tidigare utredningar om dig. Som du beskriver det har man hänvisat endast till en av kommunernas utredningar och uppgifter, men inte alls nämnt vad som framkommit i den andra kommunen.  
 
Utifrån anmälan som inkommit kan det kanske vara så att uppgifterna som framkommit i den ena kommunen är relevant för nuvarande utredning, medan den andra kommunens utredning inte alls berör samma behovsområde som är relevant. När du frågar om vad annan relevant information är, kan det vara uppgifter från andra kommunen, men så klart också den information som kanske framkommit nu från skola, polis och sjukvård, närstående och så vidare. 
 
Om du anser att nuvarande utredning brister utifrån att man uteslutet uppgifter, har du möjlighet att framföra detta när du delges utredningen. 
 
VI hoppas att du fått svar på din fråga. 
 
Vänligen 
 
Soctanterna