Hej!
Varför tror ni att Socialtjänsten har så svårt att erkänna sina fel och brister trots när de blir överbevisade? Det finns flera uppmärksammade fall i media som ni säkert känner till. Sedan i den massproduktion av utredningar som pågår berättar flera ungefär samma upplevelser om felaktigheter som t ex stora överdrifter.
T ex att tjänstemän letar och snokar (vilket är bra) och hittar de något litet så blåser man upp det till väldigt stort som blir till nackdel för någon av föräldrarna eller hela familjen. Man lägger på och felvinklar för att antagligen leva upp till sina egna fördomar.
Är systemet uppbyggt på något sätt att det inte är så viktigt att den exakta sanningen kommer fram och för att vara på den säkra sidan så läggs det på en del till så det ska framstå som värre för att vara på den säkra sidan?
Skulle kunna rabbla upp ungefär 20 exempel av egen erfarenhet varav över hälften går att bevisa att Socialtjänsten överdrivit.
Hur garanteras att samtalen blir korrekta överförda till dokumentationen?
I de samtal jag varit i så har det varit en eller två tjänstemän. I något av samtalen har de inte skrivit under tiden men i de flesta samtalen har någon skrivit/antecknat.
Inte i något av samtalen så har de ställt frågor som t ex har jag uppfattat dig rätt om det här eller liknande kontrollfrågor.
Jag menar att det INTE blir rättssäkert om det inte ges möjlighet att bekräfta vad man har sagt. Att det blir notoriskt fel är överhängande på stora och små detaljer som kan ha av avgörande betydelse.
Enda chansen man har när en utredning uppfattas helt fel och man inte känner igen sig överhuvudtaget är att komma in med synpunkter efter utredningen.
Hur behandlas dessa synpunkter och tas de på allvar för att Socialtjänsten ska någonsin kunna förbättra sig?
Att en utredning består av ett godtyckligt tyckande i analys och bedömningen från tjänstemän ser ni någon risk med det?
Hur ser ni på ovanstående synpunkter?
Dessa synpunkter kan inte vara något nytt som ni hör.