Skapa ett bra möte II

Tack för ert svar: https://soctanter.malmo.se/fraga/4559

Ni skriver att det "finns en dokumentationsskyldighet av myndigheten, att beslut ska fattas om en ansökan görs och så vidare. Om man inte är nöjd med varken handläggning eller beslut, finns det instanser man kan vända sig till för att få hjälp. Den enskilde kan vända sig till chefen för den som fattat beslutet eller handläggaren som man anser inte handlagt eller bemött en rätt. Den enskilde kan också vända sig till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, om hen inte anser att handläggningen gått rätt till."

Det är ju i grunden bra. Det svåra är att det är handläggaren som har tolkningsföreträdet, när hen dokumenterar. Det kan ju också vara svårt för en chef att medge att en handläggare har missat något, om man inte vågar vända sig till handläggaren. Och att höra av sig till IVO kanske man inte gör i första taget?

Jag tänker mycket på att det verkligen behövs förutsättningar för socialsekreteraren att skapa ett bra möte. Finns de förutsättningarna idag?

Det behövs förutsättningar så att båda parter kan känna sig trygga. Och det måste finnas tid så att "klienten" hinner öppna sig och berätta det som behövs för att handläggaren ska kunna fatta ett korrekt beslut. Det borde också finnas mera möjlighet till uppföljning, så att inte "klienten" blir lämnad själv med ett beslut som känns orättvist.

När man har drabbats av ett beslut som känns eller är orättvist så kan man förstås på eget initiativ ta kontakt med handläggare igen. Men som sagt är det väldigt svårt att våga ta den kontakten. Istället borde socialsekreteraren alltid ha så mycket tid att hen kan göra en uppföljning och höra efter hur beslutet faktiskt landade hos klienten.

Men jag förstår ju att detta är i den bästa av världar... Dock är detta oerhört viktigt, för rättssäkerheten.

Stå på er så att ni får den tid och de resurser ni behöver för mötet med "klienten". Det är så viktigt.

Fundersam
2018-10-03 21:14

Hej!

Vi uppfattar det du skriver mer som ett diskussionslägg än som en fråga och kan därför egentligen inte svara.

Dina tankar är däremot välkända för oss som arbetar inom socialtjänsten och som emellanåt upplever att vi inte kan erbjuda de som söker vårt bistånd ett tillräckligt bra stöd på grund av stress och tidsbrist och att det inte heller finns tid till uppföljning i alla ärenden.

Det vi alltid är noga med är att göra avvikelserapporter om vi ser att bistånd ska beviljas men inte kan verkställas på grund av bristande resurser eller av andra anledningar. Vi inser till fullo hur viktigt det är att de som ska fatta beslut om socialtjänstens verksamhet och resurstilldelning får väl underbyggda beslutsunderlag.

Avvikelserapporter och rapportering till chefer och beslutsfattare är de medel vi har för att förmedla kunskap om hur situationen ser ut för de människor som söker vårt stöd och information om konsekvenser av redan fattade beslut till de som är ytterst ansvariga i kommunen.

Vänligen
Soctanterna