Väldigt förnedrande

Hej.

Jag var igår och sökte om akut bistånd i form av matpengsr. Jag fick vänta i medborgarförvaltningen väldigt frustrerad och förnedrad i 3,5h timmar för 3 dagars matpengar som motsvarar ca 167 kr i Gbg.

Vill rikta stark kritik mot medborgarförvaltningen i Göteborg. När jag sökte bistånd var det förnedrande och när jag fick vänta i 3 timmar framför folk var det yttligare en förnedring. Ni gör frustrerad skiten ur folk. Och det värsta är att alla som hade boende ärende kunde koma före mig. Men jag som kom vid 1 ett tiden fick besked om mitt jävla ansökan där de höll på och stängde tack vare ert jävla fika pause samt era riktlinjer som gör att ni inte kan ta vara på ansökningar!!!

Nästa gång när jag hamnar i en akutsituation är jag mera redo att stjäla för min överlevnad. Och ni står till svars för detta

Förnedrande
2018-06-26 14:40

Hej!
Vi kan förstå att det kan upplevas som förnedrande att behöva vänta tillsammans med andra sökande i väntan på hjälp.

Vi kan inte mer än att beklaga din upplevelse, tyvärr kan det kännas länge att behöva vänta om det är många sökande.

Vad gäller vilken turordning som gäller är det svårt att besvara, men en förklaring kan vara att det är olika köer gällande olika enheter som ekonomi, boende, barn och familj osv.

Om man är missnöjd med handläggningen eller bemötandet inom socialtjänsten så kan man vända sig till en ansvarig chef vid det socialtjänstkontor du besökt. Klagomålen kan lämnas antingen skriftligt eller muntligt.

Man kan även kontakta Inspektionen för vård och omsorg (IVO) (socialtjänstens tillsynsmyndighet) vid klagomål gällande handläggning och bemötande. Du når dem på telefon 010-788 50 00.

Vänligen
Soctanterna