ansökan och dokumentation

Hej!

Som sagt så lever vi i en digital värd där man allt mera sköter allt med det senaste uppbyggda tekniken.

Jag hört att man inte behöver lämna någon biståndsansökan eller dokumentation enbart med fysiska papper då lagen ger inte stöd för det.
Stämmer det.

Kan jag lämna in en ansökan till exempel:
1- Via en person som har fullmakt av mig
2- Via ett fysiskt brev skickat till socialtjänsten
3- Via ett e-mail skickat till handläggaren
4- Via ett digitalt brev
5- Via en webbplats.

En annan fråga:
Jag ansökte om ersättning för kollektivtrafik. Lämnade in min ansökan och intyg till min handläggare via mejl. Hon mottog min ansökan men bad om att jag hämtar intyget och lämnar det fysiskt i receptionen. Har hon rätt att begära att få dokumentationen på det sättet trots att hen fått en tydlig bild på ett kvitto?

Jag vill bara förstå vad man har rätt att göra och eventuellt inte.

mvh //

dokumentationsinlämning
2018-06-05 00:58

Hej!
Det finns som du säger ingen lagstiftning kring formalistisk ärendehandläggning. En del av dokumentationen inom socialtjänsten är digitaliserad och en del är det inte. Det skiljer sig också åt från kommun till kommun.
Socialtjänstlagen, som är den lag som reglerar bistånd genom socialtjänsten, är en så kallad ramlag. Det innebär att lagen innehåller grundläggande riktlinjer och uppställer generella mål utan att reglera detaljer. Syftet är att ge utrymme för frihet och flexibilitet för tillämpning som anpassas efter skiftande omständigheter och enskilda fall.
För att du ska få svar på dina frågor råder vi dig att vända dig till den förvaltning du tillhör. Då får du svar på vilket underlag de behöver få in och i vilket format de önskar få in det. För att du ska kunna få ett gynnande beslut är det viktigt att du inkommer med den information som efterfrågas.
Vänligen
Soctanterna