Rätt till att träffa sin socialaskreterere

Jag har kollat igenom denna sida och ser att det finns många olika som frågat om man har rätt att få träffa sin socialsekreterare. Men inte hittat något klart svar.

Så jag frågar:

Har man någon rättighet till att få träffa sin socialsekreterare som fattar beslut om ens ekonomi? Finns det något lagstöd eller någon riktlinje i Malmö kommun?

Eller är det helt upp till handläggaren att själv välja om man vill träffa sina klienter eller inte och ändå kunna ge pengar eller inte beroende på vad som står på papprena som skickas in?

Följdfråga, hur kan man garantera en rättssäker handläggning om man inte träffar personen i fråga och inte kunnat identifiera personen mer än på en inskickad kopia på ens id-kort till exempel? Måste man inte legitimera sig i verkligheten?

Seba
2018-05-04 12:26

Hej!
Den enskilde har alltid rätt till ett personligt samtal om han/hon önskar detta.
Första kontakten med en socialförvaltning i ett socialbidragsärende bör inledas med ett personligt samtal för en individuell behovsprövning (Se Justitieombudsmannen, Målnr: 1993-2715)

I Malmö stad finns kommungemensamma rutiner vid handläggning av ekonomiskt bistånd. Vid första kontakten med socialtjänsten skickas en kallelse för personligt besök med handläggare. Vid detta besök krävs att legitimation uppvisas som styrker identitet. Enligt rutinerna kallas därefter till besök för uppföljning minst var tredje månad.

Förvaltningslagen (1986:223) anger myndigheternas serviceskyldighet:
4 § Informationsplikt
Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.

Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.

Om någon enskild av misstag vänder sig till fel myndighet, bör myndigheten hjälpa honom till rätta.
5 § Besök, telefon, fax, e-post och öppettider
Myndigheterna skall ta emot besök och telefonsamtal från enskilda. Om särskilda tider för detta är bestämda, skall allmänheten underrättas om dem på lämpligt sätt.

Myndigheterna skall också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post och att svar kan lämnas på samma sätt.

En myndighet skall ha öppet under minst två timmar varje helgfri måndag-fredag för att kunna ta emot och registrera allmänna handlingar och för att kunna ta emot framställningar om att få ta del av allmänna handlingar som förvaras hos myndigheten. Detta gäller dock inte om sådan dag samtidigt är midsommarafton, julafton eller nyårsafton.”

Vi hoppas att detta är svar på din fråga

Vänligen

Soctanterna