Handläggare

Hej!
Jag har lite funderingar angående hur min handläggare går tillväga.
Lämnade in ansökan till honom samt kontoutdrag som krävs varje månad, fick sen svar från honom på mail "nu när jag fått handlingarna så kan jag handlägga ansökan idag" det var allt han skrev.
Gick några dagar tills jag mailade och frågade varför inga pengar kommit och får svar att han gav avslag för att jag inte lämnat in uppgifter han krävt men som i själva verket så skrev han ingenting om vad han krävde.. Att göra så han gjorde kan väl inte godtas?
Men trots det så gick jag till läkaren och fick ett nytt läkarintyg som var ett av många tysta krav han hade, då får jag mail att han inte anser att det är tillräckligt då han ansåg att han inte fick svar på rehabplan och försvårande effekter.
Svarade på detta mailet igår med ett långt och informerande mail då det frågorna han ansåg att han måste ha svar på fel att ändra beslutet finns på nätet gällande det jag är sjukskriven för då dessa frågor har samma svar nästan alltid vilket han även kan se på mina äldre läkarintyg att den fälten har nästan identisk formulering och aldrig varit några konstigheter om det innan.... Däremot de senaste månaderna fick han en ny 1e socialsekreterare och vid varje ansökan sen dess då det enbart gällt riksnorm så har han alltid pratat med henne om mitt ärende.
Även det ifrågasätter jag, speciellt då jag har kvarskrivning ...

Sjukskriven
2018-04-14 14:38

Hej

Vi förstår av din fråga att du är missnöjd med hur din handläggare sköter ditt ärende. Du verkar också tycka att han ändrat sin bedömning av hur du har det utan att prata med dig eller motivera sina beslut.

Det är inte lätt att reda ut konflikter och missförstånd genom att skriva mail till varandra. Det bästa för din del är kanske att boka en tid där du kan prata med honom direkt. Om ni träffas kan han också bättre förklara för dig hur han gör sina bedömningar och vad det är han kräver av dig.

Om du får avslag på en ansökan har du alltid rätt att få ett skriftligt beslut där det står hur du ska göra om du vill överklaga beslutet. Du kan också begära att få tala med din handläggares chef om du är missnöjd med hur du blivit behandlad.

Vänligen
Soctanterna