Hej!
Har en person som ansöker om ekonomiskt bistånd för första gången rätt till att begära att få träffa sin socialsekreterare? Och har man rätt till det även om man har haft ekonomiskt bistånd under några månader?
Får en socialsekreterare lov att göra sin utredning enbart med den inskickade gröna blanketten som underlag vid en första gångs ansökan? Känns inte rättssäkert att göra en bedömning enbart på grund av inlämnat underlag utan att ha träffat personen i fråga.
Därav en följdfråga också, har socialsekreteraren en skyldighet att träffa personen han/hon utreder för att kontrollera att allt stämmer samt för att kunna få prata med personen och få en bättre förståelse för situationen och varför han/hon behöver bistånd?
Har fått höra av några stycken att de inte fått möjligheten att träffa sin socialsekreterare på grund av att de inte haft tid och de har bara gjort en bedömning av det skriftliga som kommit in. Inte ens ett telefonsamtal har gjorts. Bedömningarna har både blivit avslag och bifall Anledningarna har varit att det just nu inte finns utrymme att träffa klienterna på grund av hög arbetsbelastningen. De aktuella klienterna är bosatta i Malmö.
Får det gå till såhär?
Hej
Tack för din fråga. Vi förstår att du oroar dig för att personer som söker försörjningsstöd och inte har fått träffa sin socialsekreterare inte ska få sina ärenden ordentligt prövade.
I Malmö finns en regel som säger att den som söker för första gången ska få träffa sin socialsekreterare. Och att man därefter bör träffas var tredje månad om behovet av bistånd finns kvar.
Trots detta kan det ibland hända att man fattar beslut enbart på grundval av det som är dokumenterat i insända handlingar. Ett skäl kan vara att man vill värna om att den sökande ska kunna få sitt försörjningsstöd i tid även om man inte hinner träffas. Man vet dessutom att uppgifterna i handlingarna kan kontrolleras i olika andra system och att man därför kan göra en rättssäker prövning.
En person som får avslag på sin ansökan utan att ha fått tala med sin socialsekreterare har möjlighet att överklaga beslutet och i det sammanhanget även framhålla att man vill ha ett personligt möte.
Den som är missnöjd med bemötandet hos socialtjänsten kan också vända sig till tillsynsmyndigheten IVO (Inspektionen för vård och omsorg) som man kan ringa på telefon 010-788 50 00.
Vänligen
Soctanterna