Navigera rätt

Tack för svaret. Ni skriver bland annat:

"Vidare är det socialtjänsten som ska informera barn och föräldrar om att en anmälan har inkommit. I flera sorters ärenden, framförallt de som handlar om våld, är det direkt olämpligt och kan få ödesdigra konsekvenser om exempelvis skola eller sjukvård meddelar familjen att en anmälan har gjorts."

Och jag antar att ni har rätt. Men ibland hör man att det snarare är jätteviktigt att den som gör orosanmälan samtidigt ska berätta att man för uppgifterna vidare. Just för att behålla en förtroendefull relation och inte gå bakom ryggen på någon.

Jag tycker att detta är svårt att navigera rätt. Och jag önskar att socialtjänsten skulle berätta mera om det här (belysa kommunikation, relationer, förtroende, lag, och utfallet av "anmälarens" och socialtjänstens olika handlingsstrategier).

Det är ju förresten både en utvärderings- och forskningsfråga. Men också en workshop-fråga där olika professioner behöver mötas och ärligt reflektera och utbyta erfarenheter, såväl misslyckanden som goda exempel.

Fundersam
2017-10-03 09:12

Hej igen!

Ja, det är svårt att som du uttrycker det, navigera rätt. Vi kan bara hålla med om det du skriver, det behövs både information, kommunikation och erfarenhetsutbyte kring detta svåra.

Vänligen

Soctanterna