Lvu paragraf 1 och 2

Jag har fått min tvåmånaders bebis omhändertagen, omedelbart omhändertagande. Till socialjouren meddelade man att jag nådda psykiskt dåligt. I direkt samband med omhändertagandet fick jag en läkarundersökning som motbevisade påståendet. Intyget med bedömningen hann inte skickas till förvaltningsrätten som beslutade vid lågtröskek målet att det skulle bli ett omedelbart omhändertagande. Veckan efter ringde psykiatrikern och meddelade att jag är stabil i mitt mående och att psykiatrikern ville att spädbarnet ska bo hos mig. De ville inte socialen lyssna på utan satte fart mot ett förslag på Lvu i boende i jourhem som inte är färdig utrett av kommunen.

Jag slåss för mitt barn och har stöd av familjeläkare och psykiatriker att hon ska bo hos mig.

En rad felaktiga påståenden och anmärkningar om mitt mående som socialen hittat på vid skrivbordet och utredningen som är motsägande till de skriftliga läkar intyg som finns om min hälsa.

Vart klagar jag på socialens eländigt felaktiga utredning?

Victoria
2017-05-21 18:13

Hej!

Vi vill börja med att gratulera till din bebis. Samtidigt beklaga att du känner dig illa behandlad av socialtjänsten.

En utredning från en myndighet ska givitvis vara korrekt och inte innehålla några felaktigheter för att vara rättsäker. Om du har upptäckt felaktigheter kan du alltid lämna in en skrivelse till socialtjänsten som påpekar dessa felaktigheter.

Om det finns felaktigheter i en utredning så bör man i första hand vända sig till den myndighet som har gjort utredningen och påpeka felaktigheterna så att myndigheten har möjlighet att rätta till felen. Om det är en utredning där det har fattats ett beslut som du har möjlighet att överklaga så kan du i överklagan framföra vad som är felaktigt och visa på varför det inte är korrekta uppgifter.

Om utredningen ingår i ett domstolsärende och det framkommer att de finns felaktigheter så kan domstolen besluta om att återförvisa målet till myndigheten för en ny prövning.

När det gäller ett ärende inom socialtjänsten så kan man även göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) som är socialtjänstens tillsynsmyndighet. De nås på telefonnummer 010-788 50 00.

Vi önskar dig lycka till och hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Vänligen

Soctanterna