barn far illa

De har gjorts ett flertal anmälningar på en mamma boende på annan ort än pappan rättare sagt över 20 mil bort. Mamman i har haft kontakt med socialen under lång tidsedan 2014 början vid av flytt en. Samarbets samtal var och pappan mötes av partisk handledare som ej gav något annat än mot gång. Trots avtal bröt mamman snabbt allt umgänge. Efter de stämt och utredning gjordes åter i gen samma handledare som pappan tidigare haft i samarbets samtal bad om att byta mötes endast av skratt och otrevlig attityd. Under utredningen påpeckadea mer än en gång att de var partisk vid kontakted chefen mötes återigen av otrevlig attityd och motstånd.
Mamman har psykiska problem sedan tidigare och har familje och släkt och vänner på samma social enhet. Vid påpeckan och efter ett ständigt ljugande för socialen genom hela utredningen och skickade och bad om kontroll av utredningen mötes man i gen av svar nej de skulle de ej göra.
Nu är de 4 orosanmälningar var av den ena dotter än sagt hon är rädd för sin mamma. Valde social trots bett om utredning barn psykolog att efter tagit in mamman på samtal lägga ner allt utan åtgärd. Med referns till att de gjort en vårdnads utredning.

Nu är frågan hur kan man anmäla en fel aktig utredning?
En social tant som en lyssnar? Samt ointresset att kontrollera barnen?

Samt bett om hjälp på annan social fär samarbetssamtal men då fått svar att detta ej går? Finns de ingen möjlighet att byta social enhet och få stöd och hjälp?

sambo
2016-08-04 13:22

Hej!

Det låter som att pappan är i en svår situation där han upplever att han inte blir lyssnad på eller respekterad i sin roll som pappa.

Om man anser att socialtjänsten har gjort felaktigheter i sina bedömningar eller utredningar kan man vända sig med klagomål till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) som är de som utövar tillsyn över socialtjänsten. Du når IVO på telefonnummer 010-788 50 00, de har telefontid mellan klockan 09:00-12:00 och 13:00-16:00. Du kan läsa mer på https://www.ivo.se/.

Om man upplever sig bli dåligt bemött av personal är det till närmaste chef man ska vända sig till med klagomål och om man inte upplever att man får rätt hjälp så kan man vända sig till nästa chef i chefsledet. Om sammarbetet mellan den enskilde och socialsekreterare inte alls fungerar kan ett sätt att lösa detta vara genom att man tilldelas en ny socialsekreterare. Möjligheten att byta till en annan socialtjänst, i ett annat stadsområde eller i en annan kommun, finns inte. Det är den socialtjänst där man är folkbokförd och som anses vara ens boendekommun som har ett ansvar och en skyldighet att hjälpa den enskilde.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Vänligen

Soctanterna