Anmälan för att jävlas

Hej.
Vi har ett barn med ADHD och skolan har inte gett honom rätt stöd. Vi har varit öppna med sonens diagnos och svårigheter och t.o.m sett till att en pedagogisk kartläggning och en skolsocial utredning gjordes innan sonen började nya skolan.
Sonen blir ofta hemskickad osv så vi har gjort en anmälan på skolan. Då svarar skolan med att göra en anmälan till socialtjänsten som en hämndaktion.
Socialtjänsten har valt att inte utreda men då gör skolan en ny anmälan och det blir lika dant denna gång. Soc anser att problemet är skolan.

Trots detta så suger det enormt mycket kraft och energi från oss som familj när man har en skola som vill stjälpa istället för att hjälpa.
Vad kan vi göra för att få stopp på detta?
Jag vet att det är vanligt att barn med NPF blir anmälda för skolan bristande kompetens och att " vi" familjer har nog med att kämpa med funktionshindren ändå.

Adhdmamma
2016-06-28 12:42

Hej!

Det är ett mycket stort arbete att ha ett barn med funktionshinder som ofta leder till många och svåra utmaningar. Förståelsen från samhället har blivit bättre men det är fortfarande långt ifrån synssättet att speciella barn behöver speciella insatser.
Eftersom ert barn har fått en diagnos så utgår vi från att ni har en kontakt inom barnhabiliteringen där ni bor. Det verkar som om att allt förarbete har gjorts men att det inte fungerar i praktisk handling av pedagogerna i skolan.
Att skicka hem barn som har beteendeproblem är inte någon speciellt bra insats/metod. Det verkar vara dags att samla de resurser som finns till stöd för ert barn. De är angeläget att ert barn får en godkänd utbildning med så goda kunskaper som möjligt. En förutsättning är naturligtvis att han är i skolan och får undervisning och inte blir hemskickad när ett misslyckande sker.

Ni har möjlighet att ta kontakt med habiliteringen och framföra att ni vill ha en planering genomförd för ert barn. Den bör ske tillsammans med alla andra myndigheter och vårdgivare som finns till stöd för ert barn. Där ska det upprättas en plan som tydligt och klart beskriver vem som gör vad och hur det ska göras och vad som ska ske om planen inte fungerar. Ni bör också vara tydliga med när och hur och vilka som ska vara med när ni gör täta och regelbundna uppföljningar av planen.

Vänligen
Soctanterna