Hänvisar till Patientlagen

Jag har en psykiatrisk diagnos. Nu har dr´n sagt att "du är psyksikt sjuk" till mig, när jag ska göra gastroscopi. Jag känner oro inför undersökningen, för remissen innehåller inte någon frågeställning om; Magkatarr, Magsår, Gallsten, Gastroduodenal sjukdom. Istället står det psykisk problematik , först på remissen! Jag tycker att det inte är bra. För remissen i sig innehålla den diagnos som vården ska gälla? Dessutom har Kurator´n sagt "hjälp henne inte". Dr´n har på senare tid lagt till med en jargong.. När jag sökte för värk, sa dr´n "du har inte ont" för jag har länge haft ont i magen . Inga objektiva fynd har gjorts på VC under många år. Jag vet att jag gick med en fraktur i 15 år utan att få röntga. Jag ska ha samma rätt till vård, och bli tagen på allvar som alla patienter. Hur ska jag kunna få adekvat vård, det krävs en fysisk diagnos. Det finns ingen människa som är försent ute. Min sjukdom har uppkommit av fraktur, med värsta tänkbara smärtor särskilt i höger armbåge. Den ihållande värken som suttit kvar efter det att jag råkat ut för en olycka på en busshållplats. Jag delar inte Dr´ns uppfattning, att det är bra om det inte hittas något. Så att jag får gå omkring med fraktur. jag frågar mig själv vad detta kan bero på. Har jag inga rättigheter till att få en remiss till en annan ort?

jag pratar Svenska
2016-05-09 15:27

Hej.
Vi förstår att du känner oro för att du inte ska bli bemött på ett korrekt sätt och få korrekt behandling pga. av att du har fått en psykiatrisk diagnos.

Din fråga rör sjukvården. Soctanterna arbetar med frågor som i första hand berör socialtjänsten så vi har lite svårt att ge dig ett svar.
Vi tänker att en möjlighet för dig kan vara att du vänder dig till patientnämnden.

Patientnämnden är en fristående och opartisk instans som enligt lag ska finnas i alla landsting/regioner. Du kan kostnadsfritt vända dig till dit med frågor, synpunkter eller klagomål som rör hälso- och sjukvård eller tandvård.

Eftersom det finns flera myndigheter att vända sig till för klagomål mot hälso- och sjukvården kan det vara bra att först rådgöra med patientnämnden om vad som är lämpligt i det enskilda fallet.
Adress: Förtroendenämnden Malmö stad
205 80 Malmö
Telefon 040-34 11 24

Vi hoppas att du har fått ett svar som gör att du kan gå vidare och förhoppningsvis få en undersökning och bedömning som du kan känna är korrekt och som du kan känner dig trygg med.

Vänligen.
Soctanterna