Utmattning

Postat: 2009-04-01 23:53

Hej! Jag har en väninna som i sitt arbete utsattes för mycket stress och kritik pga av en allvarlig händelse. Hon har mått väldigt psykiskt dåligt, haft/har panikkänslor. Hon är sjukskriven från jobbet och vill inte tillbaka till det igen. Hon har den senaste tiden isolerat sig från omgivningen. Min fråga är: vad finns det för insatser eller stöd som kan erbjudas henne? Hon har fått möjlighet att träffa en psykoterapeut men jag tror inte hon trivs med det riktigt. Hur arbetar man allmänt med utmattning? Finns det något annat stöd från hälso.sjukvård, socialtjänst eller vet ni någon annan typ av verksamhet där hon kan få hjälp med att bygga upp en tillvaro och viljan att arbeta igen? Eller vad är era tankar kring utmattning? Tack på förhand! Lina

Lina

Kommentarer

Postat: 2009-04-02 15:29

Hej

Du verkar vara en mycket omtänksam väninna. Vi utmattning är socialt stöd en viktig motståndsresurs.

När det gäller din väninnas situation tycker vi att det är bra att hon går till en psykoterapeut. Vi vet ju inte hur länge hon gått hos denne men det kan ta tid innan man finner förtroende för en samtalspartner och därmed får ut något av samtalen. Om det är så att din väninna känner att personkemin mellan henne och psykoterapeuten inte fungerar tycker vi att hon ska ta upp och diskutera detta med psykoterapeuten.

Vid sjukskrivning samarbetar Försäkringskassan och arbetsgivaren och det är deras ansvar att föra diskussion med din väninna om hur hennes ev återkomst till arbetet ska se ut och när detta ska ske. Vill din väninna inte återvända till sitt arbete är det viktigt att hon framför detta till sin arbetsgivare och sin handläggare på Försäkringskassan. Vid sjukskrivning har hon också en läkare som sjukskriver henne och denne kan vara behjälplig vid frågan om hälso- och sjukvården kan erbjuda någon hjälp.

Det finns många självhjälpsgrupper vid nedstämdhet där din väninna kan få stöd och träffa personer som befinner eller befunnit sig i liknade situationer som henne. Det är alltid en lättnad att känna att man inte är ensam.
Sist vill vi bara nämna några saker som kan fungera som motståndsresurser mot utmattning.

• att uppleva känsla av mening och sammanhang
• trygghet och kontroll
• fysisk aktivitet och regelbundna måltider
• eget utrymme: tid för vänner, att ge sig själv möjlighet
till reflektion
• positiv självkänsla - att duga som jag är

Vänligen Soctanterna

Soctanter