Jag har en bekant som är ensamstående med barn och som har försörjningsstöd. Hon har blivit anmäld ett par gånger för att hon inte tar hand om sitt barn på ett bra sätt. T.ex. har han ofta kommit till oss hungrig för att maten är slut hemma och han har inte haft vantar fast det var femton minusgrader. Lägenheten stinker långt ut i farstun eftersom hon aldrig städar.Själv sitter hon och spelar tv-spel dygnet runt.
P.g.a. anmälningarna har socialen gjort hembesök nästan varje vecka i ett års tid, men jag tycker att situationen är som förut. I går såg jag henne i en spelbutik, hon köpte tre nya spel för sammanlagt sextonhundra.
Varför reagerar inte socialens personal på att hon har så många tv-spel hemma, de kostar ju en del i inköp? Varför reagerar de inte på att kyl och skafferi är tomma? Eller kan det vara så att hon lurar dem och gömmer spel och lånar mat från grannar inför besöken?
Nu har hon blivit beviljad en ny lägenhet eftersom den gamla inte gick att bo i p.g.a. stank och sabotage. Socialen står för kostnaden både för flytt och städ. Men det är ju hon själv som förstört den. Hon får ju ingen motivation att sköta den nya lägenheten när hon nu får allt serverat utan motprestation.
Borde jag anmäla till socialen att jag vet att försörjningsstödet går till nya spel och inte till mat?
Hej jag har ansök om extraförsörjningsstöd efter att mina möbler o kläder förstördes för vattenskador i den lokal dom försvarades.Fick lgh o flyttade till en tom hem. Har op för cancer o det gör men ledsen att det ska ta 1 mån o har ej fått någon svar. Vart vänder man sig om man är missnöjd . Finns ingen akut hjålp i den situsion jag befinner mig i? Är en fattig sjukpensioner.
Hej
Verkligen tråkigt att höra vad som har hänt dig. Att bli av med alla sina tillhörigheter som man använder dagligen kan lätt göra att man känner sig handfallen och ledsen. Dels för att det var prylar man behövde och kanske dels för att det var saker man var fäst vid. Du berättar också att du opererats för cancer vilket såklart gör situationen ännu tyngre.
Att leva i den ovisshet som du faktiskt gör i nuläget, vad gäller flera delar av ditt liv, är påfrestande. Vi förstår att du vill ha klarhet i vad som händer med din ansökan. Av det du skriver verkar det som om det har gått lång tid sedan du skickade in din ansökan. Det skulle kunna vara så att din handläggare har försökt kontakta dig men inte lyckats. Kanske har handläggaren inte rätt telefonnummer eller adress till exempel.
Det första vi vill rekommendera dig att göra är att kontakta din handläggare. Vet du inte vem detta är så ringer du till de som arbetar med ekonomiskt bistånd i din stadsdel. Ring något av nedanstående nummer beroende på vilken stadsdel du tillhör:
Centrum Tel: 040 34 58 70
Husie Tel: 040 34 62 00
Fosie Tel: 040 34 57 00
Hyllie Tel: 040 34 57 76
Limhamn - Bunkeflo Tel: 040 34 63 35
Kirseberg Tel: 040 34 60 66
Oxie Tel: 040 34 38 48
Rosengård Tel: 040 34 56 71
Södra innerstaden Tel: 040 34 54 94
Västra innerstaden Tel: 040 34 49 00Berätta när du skickade in din ansökan och fråga hur långt de har kommit med handläggningen. Kanske är det något som fattas för att den ska kunna behandlas.
Om du inte kan nå handläggaren eller denna inte kan svara på dina frågor så är det dennes chef du ska kontakta för att framföra dina klagomål eller ditt missnöje. Om man inte heller här får gehör för sina klagomål så är det socialstyrelsen man ska vända sig till. Socialstyrelsen har tillsynsansvar över socialtjänsten. Läs mer på nedanstående länk:
https://www.socialstyrelsen.se/klagapasocialtjansten
Hoppas att du har fått svar på din fråga! Du är mer än välkommen tillbaka om det skulle vara något mer du undrar över.
Vänligen
Soctanterna