Dokument

När beslut fattas inom sociala myndigheter som tex. umgängesbegränsning, domar etc. från den handläggaren jag har så skickar hon inte ut dem till mig utan hon lägger dom i receptionen och meddelar efteråt så pass sent att jag hinner inte att överklaga.
Brukar man inte skicka hem kopior på besluten? För jag får hela tiden fråga efter dem för att få kopior.
Extremt missnöjd med handläggaren som jag har, och när jag frågat henne varför hon inte kan skicka via post så får jag inget svar utan undanglidande att jag glömde bort.

Roland
2025-06-18 16:05

Hej!

Vad tråkigt att läsa att besluten som socialtjänsten tar och som går dig emot inte delges dig skriftligen när de är färdigdokumenterade.

Socialtjänsten har enligt Förvaltningslagen så snart som möjligt, att underrätta den som är part om det fullständiga innehållet i beslutet om det inte är uppenbart obehövligt. Myndigheten bestämmer hur en underrättelse ska ske, men en underrättelse ska alltid vara skriftlig om en part begär det. Se vidare 33 § Förvaltningslagen.

Om din socialtjänst bestämt att de ska delge beslut genom att meddela att beslutet går att ta del av skriftligen via receptionen, så är det fullt möjligt. Enligt 44 § Förvaltningslagen ska ett överklagande ha kommit in inom tre veckor från den dag då den som överklagar fick del av beslutet. Så om du får ett meddelande via telefon eller sms om att beslutet finns att tillgå via receptionen, räknas tiden från den dagen du meddelades detta.

Vi tror dock att du skulle kunna få hemskickat beslutet om du ber din handläggare om detta.

När det gäller domar från till exempel Förvaltningsrätten, så är det den myndigheten som ska delge beslutet till dig och inte socialtjänsten eftersom socialtjänsten i dessa ärenden också är en part liksom du är.

Om du inte anser att din handläggare sköter sitt arbete enligt lagar och föreskrifter så tycker vi att du ska kontakta handläggarens chef och framföra vad du tycker att handläggaren brister i. Om du inte känner att du får gehör eller att det inte blir någon förändring kan du kontakta IVO, Inspektionen för Vård och Omsorg, som är socialtjänstens tillsynsmyndighet.

Vänligen

Soctanterna