Skriftlig kommunikation

Hej! Tidigare handläggare för ekonomiskt bistånd har kommunicerat med mig på mail, vilket har visat sig nödvändigt då det har blivit många missförstånd med konsekvenser för mig när vi pratat på telefon. Jag är autistisk med adhd, och har därför en funktionsnedsättning som medför ett tydligt behov av tydlig skriftlig kommunikation. Nu har jag en ny handläggare, och hon står fast vid att hon inte kan kommunicera via mail pga att det inte är säkert, och att hon inte kan göra ett undantag trots funktionsnedsättning. Jag är ganska uppgiven över detta. Hon skickar brev i deras etjänst, men det är ju inte möjligt att ha en diskussion på det viset. Jag kan inte ställa följdfrågor eller be om förtydligande. Då måste jag vänta på nästa gång jag har boendestöd för att få hjälp att ringa, sen vänta några dagar på svar osv. Alla mina boendestödtimmar de senaste veckorna har gått till detta och det gör att mitt liv i övrigt inte fungerar. Dels tar det all min ork, men jag behöver också mitt boendestöd till andra saker.

Vad har jag för rättigheter här? Det har fungerat tidigare, och jag är införstådd och accepterar att det kanske inte är helt säkert. För mig är en fungerande kommunikation nödvändigt. Jag föreslog en kompromiss att hon kan skicka digitala brev men att vi sedan kan diskutera dem via mail för att minska mängden information som finns på det viset, men även det är inte möjligt enligt henne.

Hjälp!

Uppgiven
2025-06-12 09:51

Hej!

Vi förstår att det är problematiskt för dig! Vi måste även säga att du verkligen har varit konstruktiv och kommit med olika förslag på lösningar för att minska arbetsbördan för handläggare samtidigt göra det fungerande för dig.

Svenska myndigheter ska ha en hög grad av servicenivå. Detta regleras i den svenska förvaltningslagen.

Förvaltningslagen 6 §

Service: En myndighet ska se till att kontakterna med enskilda blir smidiga och enkla.

Myndigheten ska lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen. Hjälpen ska ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Den ska ges utan onödigt dröjsmål.”

Det innebär att en myndighet är skyldig att hjälpa en sökande att förstå och kunna ta del av sina rättigheter. Vidare att det ska vara enkelt för den enskilde att kontakta myndigheten, i det här fallet socialtjänsten och kunna följa sitt ärende. Hur mycket hjälp som kan ges kan begränsas av myndighetens resurser.

I socialtjänstlagen som bland annat reglerar ekonomiskt bistånd är gruppen “personer med funktionsnedsättning” en grupp där socialtjänsten har ett tydligt uppdrag så att personer med funktionsnedsättning kan leva ett självständigt och meningsfullt liv.

I ditt fall har du enligt din beskrivning tidigare fått den hjälp och service som du behöver men efter handläggarbyte så har det ändrats. Vårt råd till dig är att prata med din handläggare igen om den förändring du önskar få till stånd. Om du inte tycker att du får den hjälp du behöver trots detta tycker vi att du ska kontakt med din handläggares chef. Om du efter det inte är nöjd så kan du anmäla din situation till Inspektionen för vård och omsorg, kontaktuppgifter hittar du på nätet.

Hoppas att detta är till hjälp för dig och att du får den service som du efterfrågar

Vänligen

Soctanter