Hej! Tidigare handläggare för ekonomiskt bistånd har kommunicerat med mig på mail, vilket har visat sig nödvändigt då det har blivit många missförstånd med konsekvenser för mig när vi pratat på telefon. Jag är autistisk med adhd, och har därför en funktionsnedsättning som medför ett tydligt behov av tydlig skriftlig kommunikation. Nu har jag en ny handläggare, och hon står fast vid att hon inte kan kommunicera via mail pga att det inte är säkert, och att hon inte kan göra ett undantag trots funktionsnedsättning. Jag är ganska uppgiven över detta. Hon skickar brev i deras etjänst, men det är ju inte möjligt att ha en diskussion på det viset. Jag kan inte ställa följdfrågor eller be om förtydligande. Då måste jag vänta på nästa gång jag har boendestöd för att få hjälp att ringa, sen vänta några dagar på svar osv. Alla mina boendestödtimmar de senaste veckorna har gått till detta och det gör att mitt liv i övrigt inte fungerar. Dels tar det all min ork, men jag behöver också mitt boendestöd till andra saker.
Vad har jag för rättigheter här? Det har fungerat tidigare, och jag är införstådd och accepterar att det kanske inte är helt säkert. För mig är en fungerande kommunikation nödvändigt. Jag föreslog en kompromiss att hon kan skicka digitala brev men att vi sedan kan diskutera dem via mail för att minska mängden information som finns på det viset, men även det är inte möjligt enligt henne.
Hjälp!