Hej!
Kan en överklagan avvisas om jag inte har fått beslutet och motparten hävdar det motsatta?
Sven
2025-06-05 15:11
Hej!
Socialtjänsten har att delge sina beslut till den det gäller, och har beslutet gått den enskilde emot så ska beslutet delges skriftligt och med information om hur beslutet går att överklaga.
För att säkerställa att den enskilde har tagit emot ett beslut skulle man behöva någon form av mottagningsbevis eller bekräftelse på att den enskilde har tagit del av beslutet digitalt. Det är en dyr process att skicka beslut med mottagningsbevis, som troligen alla kommuner har frångått när de delger beslut och utredningar.
Som vi utläser din fråga så har en överklagan avvisats. Eftersom du har överklagat så måste du ha tagit del av beslut som gått dig emot. Det blir en liten paradox i detta, eftersom man överklagar ju inte om man inte har fått beslutet.
Hur överklagan ska göras finns reglerat i Förvaltningslagen (2017:900). I 43 § finns angett att ett överklagande ska göras skriftligt till den instans som ska pröva överklagandet, men ska inlämnas till den instans som meddelat beslutet.
I 44 § finns angett inom vilken tidsram överklagande ska ha inkommit till beslutsmyndigheten.
Om du anser att handläggaren inte har skött sitt arbete och uppdrag enligt lagen och delgett dig beslutet tycker vi att du ska prata med handläggarens chef för att lämna dina klagomål. Vidare tänker vi att du kan be chefen att berätta hur de som myndighet gör för att säkerställa att besluten de meddelat kommer till den det berör. Du kan så klart även kontakta IVO, Inspektionen för Vård och Omsorg, när du inte anser att Socialtjänsten handhar ditt ärende på rätt sätt.