Hej!
Hur lång tid har en socialförvaltning på sig att skicka ett överklagat beslut till Förvaltningsrätten? Om ingen exakt tid kan anges, hur lång tid är att anse som praxis och vad kan man göra om inte beslutet skickas inom rimlig tid?
Anna
2025-04-10 11:43
Hej!
Tack för din fråga!
När man vill överklaga ett beslut från socialtjänsten så ska man lämna in sin överklagan till socialnämnden (ditt socialkontor) senast 3 veckor från det att klagande (den som beslutet gäller) tog del av beslutet. Om överklagan kommit in för sent så avvisas den.
Efter överklagan lämnats in till socialtjänsten görs en bedömning i ärendet och antingen ändrar socialsekreteraren beslutet eller inte. Om den klagandes beslut ändras på det sätt som hen vill att den ska ändras, då förfaller överklagan. I de fall där socialsekreteraren inte ändrar beslutet, skickas överklagan vidare till Förvaltningsrätten.
Allt det som vi nämnt ovan finns beskrivet och reglerat i Förvaltningslagen.
Du frågar om hur lång tid en socialförvaltning har på sig att skicka det överklagade beslutet, om det inte ändras, till förvaltningsrätten. Tiden som de har på sig finns inte reglerat specifik i lagen, utan det faller in i 7§ Förvaltningsrätten om att ärenden som inkommer ska hanteras snabbt, enkelt och rättssäkert. Justitieombudsmannen (JO) har uttalat sig ett flertal gånger i liknande ärenden. I olika JO-beslut framgår det att socialnämnden ska skicka överklagan vidare skyndsamt samt att det ska ske inom en vecka från att överklagan nått socialnämnden.
Du frågar även vad man kan göra om beslutet inte skickas vidare inom rimlig tid. Först och främst råder vi dig att prata med din handläggare på socialtjänsten. Får du inte gehör där, prata med din handläggares chef.
Du kan även göra en anmälan hos JO om du anser att socialförvaltningen “drar ut” på tiden med att skicka ditt beslut vidare.