Hej!
Har en socialförvaltning rätt att meddela att frågor via mejl endast besvaras en gång i månaden? Om så inte är fallet, vad kan man göra åt det?
Peter
2025-03-25 21:08
Hej!
Myndigheters skyldigheter regleras i förvaltningslagen, FL. Alla myndigheter i Sverige har en generell serviceskyldighet enligt 6 § FL. Detta innebär att de är skyldiga att se till att deras kontakter med enskilda blir smidiga och enkla samt att de ska lämna den enskilde sådan hjälp att hen kan till vara ta sina intressen. Detta ska i regel ske utan onödigt dröjsmål, det vill säga utan att det drar ut onödigt på tiden.
Hur lång tid en myndighet behöver för att besvara en fråga beror på vad frågan gäller eller vilken information man vill få. Om frågan är av enklare karaktär bör frågan kunna besvaras inom några dagar.
Om du är missnöjd är vårt råd att du ringer till den berörda myndigheten och ber att få prata med en ansvarig chef och framför dina synpunkter.