Rättelse av uppgifter

Hej!

Jag undrar hur man går till väga för att få socialtjänsten att rätta/radera felaktiga uppgifter dom skrivit om en i deras dokumentation?

Jag förstår att det måste finnas konkreta bevis för att uppgifterna är felaktiga, och att det inte räcker med att man inte håller med eller så.

Exempel på dessa felaktiga uppgifter:

Socialtjänsten har i sin lvu utredning skrivit att min hemmiljö var en sanitär olägenhet och osäker för barnen att vistas i.
Dom har även skrivit att jag allvarligt brustit i min föräldraförmåga då jag inte vidtagit åtgärder för att få hemmet i bättre ordning och därmed har barnens hälsa och utveckling riskerat att ta skada pga den smutsiga miljö dom levt i.

Faktum är att socialtjänsten inte besökte mitt hem någon gång alls under utredningen.
När lvu utredningen inleddes så hade det gått mer än fem månader sedan deras sista hembesök, och det var dessutom under en annan utredning som dom kom hem till oss. Då hade dom inget negativt att säga om hemmiljön, utan tvärtom. Hemmiljön var i bra skick och barnen fick sina behov tillgodosedda, och sen avslutade dom utredningen utan insats.
När barnen väl blev omhändertagna så hade ingen från socialtjänsten varit i mitt hem på 11 månader!

Det har visst hänt att mitt hem i perioder varit stökigt, men absolut inte någon sanitär olägenhet!!
Jag har dessutom själv sök hjälp då jag vill få bättre rutiner.

Socialtjänsten vet alltså inte hur min hemmiljö såg ut. Och detta erkände dom själva på ett möte vi hade en vecka efter barnen hade placerats.
Och vid ett annat tillfälle förklarar handläggaren återigen att " vi vet ju inte om där var städat för vi har ju inte varit inne och tittat"...
Jag har allt inspelat, hela samtalet. Man hör tydligt vem som deltar i samtalet och att det inte ställs några ledande frågor eller så.

Handläggaren som gjorde utredningen och formulerade dessa felaktiga uppgifter jobbar kvar i kommunen. Men efter att barnen placerats så har handläggaren bytats ut vid tre tillfällen.
De nya handläggarna får ju då en helt fel bild av mig eftersom dom utgår ifrån att uppgifterna är korrekta.
Och därför följer uppgifterna fortfarande med i utredningar, beslut och bedömningar.

Två år innan mina barn blev placerade blev jag beviljad insats i form av boendestöd via socialpsykiatrin utifrån min ADHD, och insatsen pågår fortfarande.
Mitt boendestöd besöker mitt hem varje vecka, från början var det två besök/ vecka. Men nu har det ändrats till ett besök/vecka.

Det finns alltså personer som har och har haft full insyn i mitt hem. Och dessa personer har aldrig känt någon oro för barnen...
Och ingen har någonsin lämnat uppgifter om att mitt hem är en sanitär olägenhet eller osäker för barnen!

Jag vill att socialtjänsten ändrar detta! Hur kan jag gå till väga?

Tacksam för svar.

I.e.m.b
2025-01-30 13:02

Hej!

Vi förstår att det är en tuff situation för dig utifrån att dina barn har blivit omhändertagna.

Vi kan inte kommentera enskilda ärenden utifrån att vi inte har all information och kan därför bara svara generellt.

Om du anser att någon uppgift som finns journalfört i ditt ärende är felaktig, så ska detta antecknas i journalen. Detta framgår av 11 kap. 6 § Socialtjänstlagen, Handläggning av ärenden. Du behöver prata med den ansvariga handläggaren om detta och få dina synpunkter dokumenterade.

Du skriver att barnen är omhändertagna, då ska du och barnen ha blivit tilldelade varsitt juridiskt ombud. Det vi kan rekommendera dig är att prata med ditt ombud utifrån den process som är/har varit gällande omhändertagandet. Om du inte är nöjd med det beslut som socialtjänsten fattat gällande omhändertagandet, så har du rätt att överklaga detta beslut till Förvaltningsrätten. Socialtjänsten är skyldiga att vara behjälpliga och informera om hur du går till väga med en överklagan.

Vi hoppas situationen löser sig till det bästa.

Vänligen

Soctanterna