Får ingen återkoppling från soc

Hej!

För två veckor sen framkom att mitt barn blivit misshandlat i familjehemmet och sen akut omplacerad.
Såklart har jag som mamma och vårdnadshavare frågor kring detta och behöver därför prata med socialtjänsten.
Jag har varit i kontakt med vår handläggare men hon kan inte ge mig några svar då hon är rätt ny i ärendet.
Därför har jag försökt komma i kontakt med enhetschefen. Försökte först ett par dagar via telefon utan resultat.
Sen skickade jag ett mail och uttryckte tydligt min önskan om att få återkoppling från henne.
Har efter det skickat ytterligare två mail.
Enhetschefen har inte svarat mig, istället har hon skickar en annan handläggare att kontakta mig.
Handläggaren skrev och frågade om jag vill att mailet till enhetschefen ska utredas som ett klagomål eller tillföras som en vanlig handling.
Svarade handläggaren att syftet med mitt mail var att få en dialog med enhetschefen.
Har nu väntar på svar i två veckor, är det okej? kommun jag bor har en policy, 48 timmars principen. Enligt vad dom skriver om detta på hemsidan så ska en anställd i kommunen återkomma till den som försökt kontakta dem inom 48 timmar, oavsett vad det gäller eller vem man än sökt.
Kan inte i mitt liv tänka att detta skulle vara okej gjort av en enhetschef, framförallt inte när det gäller en så pass allvarlig händelse.
Jag är som sagt vårdnadshavare och det finns inga begränsningar i övrigt.
Hur ska jag gå till väga för att få prata med enhetschefen? Jag har ju rätt att få information gällande mina barn....

Emma
2024-12-02 20:36

Hej!

Vi ser att du har en tuff situation, och att du skrev till oss förra veckan i samma ärende. Kanske är det bästa att du kontaktar en annan myndighet som kan ge dig mer specifika svar än vi kan? Vi kan inte vara så konkreta utan att ha hela ärendet och bilden klar för oss, eftersom varje utredning är individuell.

Det är vanligt att handläggare utreder klagomål. Dock skriver Socialstyrelsen på sin hemsida att du har rätt att kontakta arbetsledare om du inte är nöjd med beslut från socialtjänsten, så du har rätt att få kontakt med enhetschefen. Du kan också begära att få tala med enhetschefens chef, eller skriva ett brev till socialnämnden med dina frågor.

Om du känner att du inte når fram, om du vill veta om allt gått rätt till, eller om du känner att du inte blir lyssnad på, så kan du kontakta IVO, Inspektionen för Vård och Omsorg, som har tillsynsansvar för socialtjänsten.

https://www.ivo.se/beratta-for-ivo/

Lycka till!

Vänligen

Soctanterna