Är Detta Lagligt?

Hej, jag har just nu problem med bemötandet från Socialtjänsten i min kommun. Känns som att jag måste kämpa mot min handläggare konstant och att hon sätter käppar i hjulen. Mycket frustration inbakat i detta så jag ska göra mitt bästa att inte rabbla på för mycket.

Det jag har i tanken just nu är detta - vi har en överenskommelse att jag ska prata med min läkare angående min situation, den här tiden är i slutet på månaden, jag lämnade in min ansökan om ekonomiskt bistånd 7 dagar innan läkarbesöket. När jag sedan inte fått in något bistånd när det börjar närma sig tiden att betala räkningar så frågar jag min handläggare vart pengarna är, då hon sa att allt såg bra ut.

Hon säger till mig att hon inte kommer handlägga min ansökan färdigt innan min tid till läkaren.

Först och främst - det här är inte något hon nämnde till mig när jag ansökte om bistånd, det är inget vi har pratat om tidigare och för mig känns det nu som att hon håller min ansökan gisslan för att jag ska göra det hon vill - prata med min läkare angående att få ett läkarutlåtande. Vilket inte heller är det mötet gäller utan det gäller förlängning av sjukintyg.

Oavsett mina känslor kring hur detta känns och att jag nu på grund av detta sitter på pottkanten gällande räkningarna (kommer inte hinna betala innan början av nästa månad), så undrar jag - är det hon gjort lagligt?

Får en handläggare sitta på ett beslut på det här viset? För mig som på grund av alla tidigare problem med Socialtjänsten med överklaganden och dålig behandling har läst Socialtjänstlagen och annat relevant material många gånger så känns inte det här som något en handläggare kan göra.

Men jag kanske har fel?

Tack för er tid, lång meddelande, jag vet. Är osäker på vad jag borde göra i den här situationen.

Irriterad
2024-11-27 16:20

Hej!

Det är ytterst beklagligt att samarbetet med din handläggare inte fungerar bra och att du känner att du inte får ett korrekt bemötande. Det är viktigt att kommunikationen mellan handläggare och klient fungerar och handläggaren har en serviceskyldighet. Det vill säga att handläggaren har en skyldighet att ge vägledning när en ansökan behöver kompletteras samt att ge information och svara på frågor gällande handläggningen.

Du har ansökt om fortsatt ekonomiskt bistånd från socialtjänsten i kommunen där du bor. Vid en ansökan om ekonomiskt bistånd utreder handläggaren din rätt till bistånd och för att kunna göra det behöver du redogöra för din situation. Det innebär att du bland annat behöver lämna in underlag kopplade till din situation så som kontoutdrag som redovisar dina tillgångar och inkomster från sysselsättning. Om du har nedsatt arbetsförmåga behöver du lämna ett läkarintyg som visar på detta. De handlingar som efterfrågats måste vara inkomna innan du kan få beslut gällande din ansökan.

Du skriver att du har ett möte med din läkare som just syftar till att läkaren skall göra en bedömning av din arbetsförmåga och lämna ett intyg gällande detta. Vi förstår det som att din handläggare inväntar detta intyg för att kunna handlägga färdigt din ansökan. Så som svar på din fråga så bryter hon inte mot någon lag utan följer gängse handläggningsrutiner.

Vi råder dig att prata med fordringsägarna, företagen som du skall betala och informera dem om situationen. I vissa fall och hos vissa företag kan man flytta fram förfallodatumet såvida förfallodatumet inte hunnit passera. I annat fall kan en förseningsavgift tillkomma.

Vänligen

Soctanterna