Min handläggare har inte tagit beslut i mitt ärende, trots utbetalningen skulle kommit för 5 dagar sedan.
Ansökan lämnades in den 15e. Den 23e får jag ett kompletteringsbrev som journalanteckning utan att
handläggaren notifierar mig på mail eller telefon.
Den 24e lämnar jag in kompletteringen.
Jag har sedan dess ringt min handläggare utan svar eller att hen återkommit, och mailat utan svar mer än att ansökan är under handläggning.
Detta är tredje månaden i rad jag inte har fått biståndet i tid utan förklaring.
Jag undrar om detta är ok?
Jag vet att handläggandet får ta 10 dagar från dess ansökan ör komplett, men när kompletteringsbrev sänds ut 2 dagar före utbetalningsdatumet när handläggaren haft över 10 dagar på sig att be om kompletterande uppgifter, undrar jag om det verkligen ska gå till så? konsekvenserna för mig är att hyran inte betalas I tid, vilket äventyrar mitt kontrakt på lägenheten, och påminnelseavgifter tillkommer på samtliga fakturor och obetalda räkningar såsom elen, bredband, avgifter mm
Dessa extra kostnader i form av påminnnelseavgifter har jag fått avslag på med motiveringen att det ör mitt ansvar att planera min ekonomi och betalar jag inte i tid får jag stå för som avgifterna själv då ansvaret är mitt och socialtjänsten ej betalar skulder.
Vad gäller egentligen med tiden för handläggning, utbetalningsdatum, skyldigheter och rättigheter kring att bidraget betalas ut på itvetalningsdatumet, samt kommunikationskrav och ärendehantering?
Har min handläggare begått tjänstefel ?
Kan jag byta handläggare när hen saboterar för mig?
Får jag be någon kollega att handlägga ärendet när min handläggare inte fyller sin funktion?
Kan någon hjälpa mig med mina rättigheter kring detta?