förseningar utan förklaringar

Min handläggare har inte tagit beslut i mitt ärende, trots utbetalningen skulle kommit för 5 dagar sedan.
Ansökan lämnades in den 15e. Den 23e får jag ett kompletteringsbrev som journalanteckning utan att
handläggaren notifierar mig på mail eller telefon.
Den 24e lämnar jag in kompletteringen.
Jag har sedan dess ringt min handläggare utan svar eller att hen återkommit, och mailat utan svar mer än att ansökan är under handläggning.

Detta är tredje månaden i rad jag inte har fått biståndet i tid utan förklaring.
Jag undrar om detta är ok?
Jag vet att handläggandet får ta 10 dagar från dess ansökan ör komplett, men när kompletteringsbrev sänds ut 2 dagar före utbetalningsdatumet när handläggaren haft över 10 dagar på sig att be om kompletterande uppgifter, undrar jag om det verkligen ska gå till så? konsekvenserna för mig är att hyran inte betalas I tid, vilket äventyrar mitt kontrakt på lägenheten, och påminnelseavgifter tillkommer på samtliga fakturor och obetalda räkningar såsom elen, bredband, avgifter mm
Dessa extra kostnader i form av påminnnelseavgifter har jag fått avslag på med motiveringen att det ör mitt ansvar att planera min ekonomi och betalar jag inte i tid får jag stå för som avgifterna själv då ansvaret är mitt och socialtjänsten ej betalar skulder.

Vad gäller egentligen med tiden för handläggning, utbetalningsdatum, skyldigheter och rättigheter kring att bidraget betalas ut på itvetalningsdatumet, samt kommunikationskrav och ärendehantering?
Har min handläggare begått tjänstefel ?
Kan jag byta handläggare när hen saboterar för mig?
Får jag be någon kollega att handlägga ärendet när min handläggare inte fyller sin funktion?
Kan någon hjälpa mig med mina rättigheter kring detta?

yrillian
2024-10-28 18:55

Hej!

Du skriver att du för tredje månaden i rad inte har fått ditt bistånd i tid utan förklaring. Detta är olyckligt då det påverkar din möjlighet att betala till exempel hyran i tid. Vad vi förstår har du gjort en överenskommelse med din handläggare att lämna in din ansökan den 15:e varje månad. Du har också informerats om att handläggningen av ditt ärende kan ta 10 dagar efter att det är komplett. Du har av allt at döma försökt nå kontakt med din handläggare utan resultat.

Enligt Förvaltningslagen 11 § om underrättelsebeslut, ska myndigheten underrätta den enskilde om avgörandet i ett ärende kommer att bli väsentligt försenat. I en sådan underrättelse ska myndigheten redovisa anledningen till förseningen.

Det bästa är om du kan prata med din handläggare och försöka lösa de problem du står inför. Du har beskrivit ditt ärende väl i forumet. Ta med det i ett samtal med handläggare. Om du inte ser tillräcklig effekt av detta så råder vi dig att kontakta handläggarens chef. Vad det gäller eventuellt byte av handläggare är det en diskussion du får ta med din socialsekreterares chef.

Om du har allvarliga synpunkter eller klagomål kan du vända dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) www.ivo.se.

Vi hoppas att det löser sig på bästa sätt för dig!

Vänligen

Soctanterna