En fråga

Hej!
Om jag kontaktar socialförvaltningen via e-post, har jag då rätt att få svar via e-post inom skälig tid? Finns det med andra ord en lag eller dylikt som reglerar att jag har rätt att få svar via det medium som jag väljer att kontakta dem?

Om frågan eller uppmaningen är av enkel natur och jag inte fått något svar alls inom tre dagar är det att anse att myndigheten har brustit i sitt ansvar eller hur lång tid skall förlöpa för att det skall vara uppfyllt?

A
2024-09-22 15:13

Hej!

Det finns inte preciserat i lagtext exakt hur lång tid en myndighet har på sig att svara på frågor. Det som framgår är att kommunen har en serviceskyldighet enligt 4 § Förvaltningslagen (FL) som innebär att de ska svara på allmänhetens frågor så fort möjlighet ges. De är bara skyldiga att svara på frågor som rör deras område. Olika nämnder har olika ansvarsområden och nämnderna är bara skyldiga att svara på frågor som rör deras område, dock ska de hjälpa till att hänvisa rätt om någon ställt en fråga som rör annan verksamhet.

Enligt 5 § 2 stycket FL ska frågor och svar kunna förmedlas via epost, det är dock inget som du kan kräva. Önskar du ett skriftligt besked är brev via postgång det vanligaste, och om man inte har någon adress brukar brevet läggas i receptionen för avhämtning.

I 9 § FL står att en myndighet ska svara så snabbt det går utan att eftersätta rättssäkerhet. Exakt vad som är "så fort som möjligt" framgår inte av lagen men av praxis framgår att ungefär en vecka är rimligt att vänta innan man får ett första svar.

Vi hoppas att vi har kunnat besvara din fråga!

Vänligen

Soctanterna