Barnets bästa

Hej! Jag och pappan är skilda och vi har gemensam vårdnad. Vår son blir 16 år till hösten. Han går i årskurs 8 ( han har gått om 1 årskurs). Nyligen efter en BUP utredning fick vår son diagnosen Autism 1 och lindrig IF. Pappan har skrivit under att han godkände utredningen. Nu tillhör vårt barn habiliteringen och där har jag varit på ett info möte. Pappan kom aldrig, trots inbjudan. Nu ska skolan göra en kartläggning vilken skolform passar vår son bäst. Vår son har anpassad skolgång och går i en liten grupp, men trots alla anpassningar så vägrar min son att gå 5 dagar/vecka. Han har mycket oro/ångest. Nu kan inte skolan göra en kartläggning för att de inte får tag i pappan och jag har även försökt kontakta pappan utan respons. Han sms:ar vår son då och då, men de träffas inte och de pratar inte med varandra. Jag förstår inte vad som har hänt eller vad är orsaken till hans beteende. Nu har vi (skolan+jag) kört fast med karläggningen. Familjerätten säger då jag har boende formen så kan jag inte kalla honom till samarbetssamtal. Har ni något råd hur jag går vidare? Jag har fast jobb heltid men har inte råd med en advokat. Min son tillhör anpassad grundskola/gymnasiet och nu får han ingen chans att vistas i rätt miljö med rätt personal.

Marianne
2024-04-05 13:23

Hej!

Tack för din fråga, vi förstår av det du berättar att det är en tuff situation för er med sonens skolgång.

Det bästa för ett barn är givetvis att de vuxna kan samarbeta för barnets bästa. Samarbetssamtal på Familjerätten är en insats som bygger på frivillighet. Det innebär att om inte båda vårdnadshavare önskar hålla i samarbetssamtal kan det inte hållas.

När det gäller pedagogisk kartläggning så framgår det av Skolverkets allmänna råd (SKOLFS 2022:334) om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram, avsnitt 3, involvera elev och vårdnadshavare i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd, följande.

Lärare och övrig skolpersonal bör

1. i det enskilda fallet ta ställning till hur eleven och vårdnadshavare involveras i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. Rektorn bör

2. sträva efter att få till stånd ett fungerande samarbete med elevens vårdnadshavare i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd, samt

3. se till att eleven och vårdnadshavare informeras om att det enligt skollagen är rektorn som avgör om en utredning om elevens behov av särskilt stöd ska inledas samt beslutar om eleven ska ha ett åtgärdsprogram, även i de fall där eleven, vårdnadshavare och skolan inte är överens.

Vi råder dig utifrån detta att än en gång ta diskussionen med rektorn på din sons skola. För att se hur skolan utifrån sitt uppdrag kan jobba vidare för att få till en fungerande skolgång, även i den händelse där det saknas medverkan från båda vårdnadshavare.

För att få vidare råd och stöd i er situation kan du alltid vända sig till barn- och föräldrastödet. Det är en biståndslös insats som vänder sig till familjer med barn mellan 6–21 år. De har nummer 0768–522921 och har telefontid vardagar mellan 08:00-16:30.

Önskar er lycka till!

Vänligen

Soctanterna