Skola

Hej! Jag och min exman har gemensam vårdnad om vår 15 åriga son. Min son har nyligen fått diagnosen autism 1 och lindrig intellektuell funktionsnedsättning. Skolan ska göra en pedagogisk kartläggning för att se vilken skolform är bäst för vår son. Min exman samarbetar inte. Han vägrar att de ska ske en pedagogisk karläggning. Jag har sagt vi kan gå på familjerådgivning och diskutera det tillsammans med en professionell person. Men han vill inte. Vårt barn mår inte bra att befinna sig i den nuvarande skolan trots alla anpassningar. Han går i en liten grupp och det är en fritidspedagog som tar hand om gruppen på 4 barn. Min son går till skolan 2 av 5 dagar. Jag har inga ekonomiska möjligheter att gå till tingsrätten att begära ensam vårdnad och jag vill inte i heller ha ensam vårdnad. Vad är nästa steg i all denna röra? Vem kan jag vända mig till för att få råd och stöttning i denna fråga? Eller måste jag "acceptera" denna situation och låta min son gå kvar i denna skola?

Carolina
2024-03-22 12:46

Hej!

Det låter som att ni har en tuff situation för att komma till rätta med er sons skolgång.

Vi tänker som du att det bästa för ett barn är att de vuxna kan samarbeta för barnets bästa. Ibland kan det vara så att en förälder motsätter sig en planering i brist på förståelse eller insikt i barnets behov. Vi tänker därför att det är viktigt att det blir tydligt varför en pedagogisk kartläggning behövs och vad det innebär. Att få mer information kring en ny verklighet kan ibland göra det lättare att ta till sig.

Enligt Skolverkets allmänna råd (SKOLFS 2022:334) om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram avsnitt 3, involvera elev och vårdnadshavare i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd, framgår det följande.

Lärare och övrig skolpersonal bör
1. i det enskilda fallet ta ställning till hur eleven och vårdnadshavare involveras i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. Rektorn bör

2. sträva efter att få till stånd ett fungerande samarbete med elevens vårdnadshavare i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd, samt

3. se till att eleven och vårdnadshavare informeras om att det enligt skollagen är rektorn som avgör om en utredning om elevens behov av särskilt stöd ska inledas samt beslutar om eleven ska ha ett åtgärdsprogram, även i de fall där eleven, vårdnadshavare och skolan inte är överens.

Vi uppmuntrar dig till att ta diskussionen med rektorn på din sons skola för att tala tillsammans om hur skolan och ni föräldrar kan arbeta vidare för att få till en fungerande skolgång.

Skolan har även anmälningsskyldighet enligt 14 kap. 1 § SoL. Det innebär att om skolan har en oro för er son, att han inte får det stöd han är i behov av, ska de anmäla detta till socialtjänsten. Skolan brukar däremot först försöka få till en samverkan med vårdnadshavare innan en orosanmälan upprättas om oron inte bedöms akut.

Du som förälder har även rätt att ansöka om stöd hos socialtjänsten. Vid en ansökan inleds en utredning enligt 11 kap 1 § SoL och socialtjänsten har då en skyldighet att utreda vilka stödbehov som finns och om socialtjänsten kan erbjuda en insats som matchar behovet. Oavsett om insats beviljas eller ej har socialtjänsten en möjlighet att samverka med exempelvis skola och BUP om stödbehovet ligger inom deras ansvarsområden. Utredning sker utifrån samtycke och frivillighet.

Slutligen kan en god idé vara att tala med BUP. De möter många föräldrar som har olika syn på barnens behov och de har även föräldrakurser som de kan erbjuda för att ni som föräldrar ska få mer verktyg och insikt i relation till er sons förutsättningar.

Vi hoppas att du genom vårt svar har fått information om hur ni kan ta er vidare.

Vänligen
Soctanterna