Ränta

Hej! Fick en hjärtattack 2014 med 2 hjärtstopp så jag blev sjukskriven och har varit sjukskriven sedan dess. 2018 fick jag sjukersättning på 50% men när jag fick sjukersättning så drog de in min sjukpenning. Min SGI är nollad och jag lever bara på min sjukersättning och ett mindre belopp från AFA. Jag lever nu inneboende hos en gammal vän och betalar 5000-: i hyra så jag har inte så mycket pengar så jag äter mest nudlar för att jag inte har råd med något annat. Nu i år 2024 sökte jag försörjningsstöd. Jag har fått tre avslag . Då den totalt empati lösa handläggare läste min senaste deklaration från 2022 och hittade en ränteutgifter på 114:-. och hon ville omedelbart ha ett intyg på detta. Jag googlade och hittade bara att att det var ett investmentbolag som hade dålig ekonomi så de var bara 2 anställda och de har inget telefonnummer. Jag berättade för den onde och hon sa att hon måste ha ett intyg. Jag sa till henne att dra av dessa 141:- från ett försörjningsstöd. Hon vägrade och hon krävde ett intyg jag googlade igen och fick att moderbolaget är Banken Marginal och jag ringde även dessa och inte ens dom hade något telefonnummer och de kände inte till deras eget bolag. Saken är att jag är säker på att jag ha haft ett lån på Banken Marginal men jag har också haft en skuldsanering som upphörde i februari 2024 och enligt mig så ska det inte ens stå något på deklarationen då jag hade skuldsanering. Jag har gjort allt jag kan göra men handläggaren fortsatte att vägra. Jag ringde henne och sa att jag inte kommer längre och sa att jag inte orkar längre och jag hotade med självmord så hon ringde 112 som skickade mig till sjukhuset med ambulans som undersökte mig ville att jag skulle komma på återbesök. När jag skulle åka hem vid första besöket så var det mitt i natten och ingen kollektivtrafik fanns att tillgå. Jag frågade om sjuktransport men personalen sa att inte skulle få någon taxiresa och jag var tvungen att gå och det tog 2 timmar att komma hem gåendes. Vid andra besöket så svimmade jag vid besöket och hade EP liknande anfall. Plötsligt säger de att jag skulle läggas in och fick en gratis taxiresa till ett annat sjukhus i staden. Jag var inlagd i 10 dagar då jag själv skrev ut mig. Nu har jag fått en räkning på över 2000:- som jag tycker att socialen ska betala eftersom det var de som ringde ambulans. Nu har jag överklagat till förvaltningsrätten men jag har hört att brukar gå på tjänstemännens sida och jag längtar efter när man kan börja anmäla tjänstemän igen. Vad säger SOL om att jag inte kan få fram ett kvitto på ynka 114:- det blir 30 öre på en dag. Är inte handläggaren för nitisk? Hur hade domen blivit i Malmö? Vad ska jag göra för att få handläggaren att se hur realistiskt det hela är. Det känns som maktmissbruk och det är därför det behövs tjänstemannaansvar igen. Jag skrev under ett intyg när jag ansökte att socialen får hämta uppgifter angående mitt ärende, men det har hon aldrig gjort. Jag lämnade in alla papper hon ville ha, men jag kan inte få tag i något intyg för de 114:-. Kan ni svara på vad ni hade gjort?

Richard64
2024-03-21 21:44

Hej!

Av vad du beskriver förstår vi att du har kämpat med din hälsa i flera år och att din ekonomiska situation påverkats negativt till följd av ditt hälsotillstånd. Det kan vara svårt att finna orken att möta de krav som ställs på en när hälsan inte är med en.

Soctanter på nätet är inte en utredande eller beslutsfattande funktion, vi kommer inte utreda din situation eller rätt till bistånd.

Generellt kan man säga att vid en ansökan om ekonomiskt bistånd behöver man inkomma med ett underlag för sina inkomster samt utgifter, det gäller i din kommun så väl som i Malmö. Man ges en viss tidsfrist för att lämna in handlingarna vilket handläggaren informerar om. Det är först efter att du lämnat in samtliga handlingar som efterfrågats som handläggaren kan ta beslut i ditt ärende. Utifrån det är det såklart mest gynnsamt att så fort som möjligt inkomma med de efterfrågade handlingarna. Om man anser att det beslut handläggaren fattar är felaktigt kan man, som du gjort, överklaga beslutet. På så vis kommer du få svar på om handläggaren gjort en felaktig bedömning.

Som klient skall man känna sig väl bemött av sin handläggare och känner man att det inte är så kan man prata med handläggarens chef.

Vänligen

Soctanterna