Ombud

Kan jag som mormor vara ombud till min dotter vars dotter har blivit fosterhemsplacerad? Närvara på möte med soc.sekr. tillsammans med min dotter alt. jag själv. Kunna skicka mail/SMS/ brev till soc.sekreteraren som min dotter godkänt. Min dotter vill inte träffa socialsekreteraren mer eftersom hon ljuger, ger ingen info och försöker bara vara elak och arrogant. Detta är jag vittne till. Hennes kurator har skrivit ett brev till soc.sekreterarens chef och min dotter har idag talat med hennes chef om att byta. Till svar fick hon bara : så gör vi inte. Det kommer inget gott ur det här då socsekreteraren inte samarbetsr alls!!! Vad kan vi göra! Behöver hjälp!!!

?
2024-03-21 16:49

Hej!

Som närstående kan man vara delaktig, både mycket och lite, i en utredning så länge det finns samtycke från vårdnadshavare. Det man behöver ha i åtanke är att det inte kan ersätta vårdnadshavarens deltagande då det är denne som är ytterst ansvarig för barnet. Det är alltid tufft när samverkan inte fungerar och det är viktigt att försöka hitta nya vägar fram när det låser sig.

Att ni har tagit kontakt med socialsekreterarens chef var säkerligen ett försök till att hitta en sådan väg. Om ni inte haft möjlighet att byta socialsekreterare kan en annan idé vara att begära ett möte där de delaktiga sitter ner och bestämmer hur utredningen ska läggas upp framöver. Vad är viktigt för din dotter och vilka möjligheter har socialtjänsten att tillmötesgå detta. Hur sker kommunikationen bäst osv. Förhoppningsvis finns möjligheten att, genom tydlig och saklig kommunikation, börja om tillsammans och förstå varandras perspektiv bättre. Att därmed hitta tillbaka till det gemensamma utgångsläget, nämligen försök till samverkan kring barnets bästa.

Om man trots allt inte upplever sig hörd eller får tillgång till viktig information har man möjlighet att lämna in ett klagomål. Detta kan man ofta göra via en portal på kommunens hemsida. Det går även att kontakta Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) om man vill få rådgivning alternativt göra en anmälan om man anser sig felbehandlad. IVO har telefonnummer: 010-788 50 00.

Vi önskar er lycka till och hoppas ni finner en lösning.

Vänligen
Soctanterna