Orättvisbehandlad

Har en socialhandlägare på ekonomiskt bistånd som inte svarar i telefon när man ringer går dagar inan han svarar eller återkommer i mejl eller telefon. Undrar om det finns en lag att handlägare ska svara inom 24 timmar eller nåt liknande? Har jag rätt att byta socialhandlägare utifall detta sker nu i löpande format?

Anika
2024-03-15 11:05

Hej!

Det låter som en jobbig situation, att inte lyckas få kontakt med din handläggare.

Socialtjänsten har en skyldighet att svara skyndsamt. Om du upplever att du inte får tag på din handläggare har du möjlighet att lämna in ett klagomål. Har du fler frågor kring ett eventuellt byte av handläggare kan du även kontakta sektionschefen på ekonomiskt bistånd, i det stadsområde du tillhör.

Bifogar länk till Malmö stads e-tjänst för eventuella synpunkter och klagomål. Om du bor i en annan stad har de flesta kommuner en motsvarande service på kommunens hemsida. Bifogar även kontaktuppgifter till receptionen för Ekonomiskt bistånd i Malmö.

-Synpunkter och klagomål på socialtjänsten, vård, omsorg och stöd - Självservice Malmö stad (malmo.se)

-Receptionen Sallerupsvägen 11, 040-346030

Hoppas att du fick svar på din fråga. Du är alltid välkommen att skriva igen om du har fler frågor.

Vänligen

Soctanterna