Anmäld av Kriminalvården

Hej!
Min man har blivit dömd till fängelsestraff.
Jag har stora problem med Kriminalvården då de är mycket otydliga kring vad som gäller för besök. De motarbetar familjemedlemmar och vill inte ge tydliga svar utan ändrar sig hela tiden.
Jag ifrågasätter dem och har ringt flertalet gånger för att kräva svar, det är inte populärt.
I mitt senaste samtal med en personal, så började min dotter gråta under samtalet. Jag var på telefon ca 15-20 minuter och i slutet av samtalet blev dottern som är 3 år otåligt och gapade - så som 3 åringar gör när de vill ha uppmärksamhet. Personen jag pratade med sa att han inte hör vad jag säger och jag förklarade att min 3 åring tappat tålamodet och att jag inte kan prata längre.
Döm om min förvåning när Socialen 2 dagar senare ringer upp och säger att de fått in en orosanmälan. Hon sa vem som gjort den och att anledningen var för att mitt barn börjat skrika/gråta under samtalet. Detta skedde alltså en kort stund ca 20-30 sekunder. Är detta verkligen ett skäl att göra en orosanmälan? Kvinnan på socialen skämdes nästan när hon ringde mig och sa att det var en konstig anmälan.
Kan en myndighet göra en anmälan precis hur de vill utan grund?
Vad kan jag göra för att bestrida deras agerande?
Det är uppenbart att personen vill skada oss.

Fängelsefrun
2021-10-06 20:48

Hej!

Vad tråkigt att läsa att kontakten med Kriminalvården inte fungerar, och att du bemöts med otydlighet och handlingar som kan uppfattas kränkande.

Om man har en anhörig som dömts till fängelse är det ju av vikt att kunna upprätthålla kontakt under tiden som straffet varar. Det finns så klart en rad olika regler och riktlinjer som gäller i samband med dessa besök. Genom länken nedan finns de generella regler som gäller i samband med besök av en intagen i fängelse.

Besök - För familj och vänner | Kriminalvården (kriminalvarden.se)

Om du upplever att du blivit dåligt bemött av personalen på anstalten tänker vi att det kan finnas anledning att försöka kontakta anstaltschefen/kriminalvårdsinspektören för att framföra klagomålet.

När det gäller anmälan till socialtjänsten bör alla som får kännedom om att ett barn kan fara illa, att anmäla till Socialtjänsten. I 14 kap 1 § finns de verksamheter angivna som är tvingade till att genast anmäla till socialtjänsten om de i sin verksamhet får uppgifter om eller har en misstanke om att ett barn far illa.

“14 kap. Anmälan om och avhjälpande av missförhållanden m.m.

1 § Följande myndigheter och yrkesverksamma är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa:
1. myndigheter vars verksamhet berör barn och unga,
2. andra myndigheter inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet, socialtjänsten, Kriminalvården, Polismyndigheten och Säkerhetspolisen,
3. anställda hos sådana myndigheter som avses i 1 och 2, och
4. de som är verksamma inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet och fullgör uppgifter som berör barn och unga eller inom annan sådan verksamhet inom hälso- och sjukvården eller på socialtjänstens område.

De som är verksamma inom familjerådgivning är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om att ett barn utnyttjas sexuellt eller utsätts för fysisk eller psykisk misshandel i hemmet.

Myndigheter, befattningshavare och yrkesverksamma som anges i första stycket är skyldiga att lämna socialnämnden alla uppgifter som kan vara av betydelse för utredning av ett barns behov av stöd och skydd.

Om anmälan från Barnombudsmannen gäller bestämmelserna i 7 § lagen (1993:335) om Barnombudsman. Lag (2015:982).”

Personen som gjort anmälan bör ju i sin anmälan förklara varför de är oroliga för barnet. Att ett barn gråter eller skriker, betyder ju inte att det på något sätt far illa, vilket de flesta människor vet. Du frågar om du kan bestrida deras agerande, och detta tror vi inte går att göra. Kriminalvården och dess personal har enligt 14 kap 1 § SoL anmälningsplikt, vilket de kan hänvisa till, även om anmälan är vag.

Vi hoppas att du kan få prata med en ansvarig chef, och få hjälp att reda ut vad som gäller och att bemötandet gentemot dig kan förbättras.

Vänligen

Soctanterna