Vet inte vad jag ska göra

Hej!

Efter att ha fått en ny handläggare för ekonomiskt bistånd så tycker jag att det har förekommit lite egendomliga företeelser.
Ska försöka hålla det kort, så jag tar det i punktform:

- Blev ej informerad av detta handläggarbytet (fick reda på det en månad senare när jag kontaktat föregående handläggare). Mailar då den nya handläggaren iom att ansökan inte blivit hanterad. Två dagar senare får jag ett svar: "Ditt mail är mottaget, utan åtgärd.". Ringer då dagen efter till denne och får det förklarat att hen inte gillar mail som kontaktform, och därför lät det gå till autosvar.

- Varje månad väntar denne in i sista dagen (7 dagar) för att handlägga ärendet. Då jag fått räkningar sent i månaden medförde detta att jag alltid fick ringa och be om ursäkt dit fakturorna skulle betalas in, detta förstår jag att det inte är något fel i sig. Ändrade då alla fakturor så att jag får dom på mail. Kunde då skicka in ansökan den 5e. Nämnd ansökan blev avslagat pga att jag skickat in den för tidigt, då jag inte hittar någon annan information än på en hemsida gällande Växsjö kommun ("Du kan ansöka från dag 5 till och med dag 4 kommande månad men vi kommer inte att börja handlägga din ansökan förrän efter den 18:e varje månad.") så vet jag ej om detta är riktigt eller ej. Bor för övrigt i Karlskogas kommun.

- I ovannämnda avslag så lyder motiveringen:
"Vid en ansökan om ekonomiskt bistånd utreds vad sökanden gjort månaden innan för att närma sig en egen försörjning. Det innebär att vid en ansökan för juli månad så utreds vad sökanden gjort under juni månad. Då ansökan inkommit 2020-06-09 kan det inte utredas vad sökanden gjort under juni månad, varför ansökan avslås. Bet bedöms inte föreligga några särskilda skäl som medför en annan bedömning."
Någon som säger mig att ansökan då inte borde skickas in fören i början på juli(?).
Vidare så mailar jag denne och frågar "vilken dag som passar denne" att få in ansökan, samt att jag väntar på läkartid i augusti. Blir då hänvisad till telefonkontakt. Ber då om att få det skriftligt då jag har diagnosen atypist autism och föredrar mail (inte första gången jag förklarat detta). Får då i nästkommande mail svaret:
"För avslagsbeslut, se skickat brev. För ev. ny ansökan för juli, lämna in denna efter 15:e. Bifoga läkarintyg/journalkopior utifrån din vårdkontakt och redogör för din planering med vården. Framgår inte om du är sjukskriven eller inte."
Dvs att (i mina ögon) processen var planerad att bli ytterligare utdragen då jag i beslutsmotiveringen inte blivit upplyst om att skicka med nya journalkopior/läkarintyg.

Jag är så fruktansvärt ledsen, stressad och förbryllad nu att jag senaste dagarna börjat knapra lugnande (igen efter lång tid (har och har haft bekymmer med depression)). Känner mig diskriminerad och trakasserad. Nu vet jag med mig att jag är känsligare än andra, så detta är kanske bara min uppfattning. Jag vet inte vad jag ska göra, har bett om en ny handläggare i ett ganska tidigt skede då jag anade att problem skulle uppstå, detta var då tyvärr ej möjligt. Känner mig fruktansvärt rådlös nu efter att iom diagnoser och deprissioner fallit mellan alla sociala och samhällets stolar ned till detta skyddsnät (som jag givetvis varit oerhört tacksam för att det fanns där), men nu känner hur det börjar vingla kraftigt. Desperationen står runt hörnet och jag vet inte vad jag kan göra?

Tack för er tid och ursäkta att det blev långt

Rädd och rådlös
2020-06-18 13:06

Hej!

Du beskriver en svår situation och vi förstår att du blir stressad och frustrerad över att kommunikationen inte fungerar med din handläggare. Att vara klient hos socialtjänsten innebär per automatik att man hamnar i en relation till socialtjänsten där det finns en inbyggd maktobalans. Att det är såhär är något som alla som arbetar på socialtjänsten är medvetna om och är också något som vi har ansvar att förhålla oss till och på alla vis arbeta för att det ska bli så bra relation som möjligt, trots denna obalans i maktförhållandet.

Vi vet inte hur det fungerar i just din kommun, men flera socialtjänster runt om i Sverige håller på med ett digitaliseringsarbete avseende ansökan om ekonomiskt bistånd. Detta i ett försök att underlätta för medborgaren som ska kunna ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt och också kunna följa sin ansökan digitalt via Mina sidor. Vi lever i en digitaliserad värld och det i sig borde vara tillräckligt för att du ska kunna kommunicera med hjälp av epost om det passar dig bäst. Myndigheters ansvar jämte den enskilde i förhållande till service och tillgänglighet regleras i Förvaltningslagen. I den regleras även hur myndigheter ska handlägga individärenden. Även Socialtjänstlagen reglerar handläggning och handläggningstider. Vi tänker att du kan tala med socialtjänsten i din kommun och ge din syn på vad du behöver från dem och be dem se om de kan hjälpa dig utifrån ovanstående.

Du kan alltid fråga chefen på socialtjänsten om du får byta handläggare. Det i sig ska dock inte påverka de beslut du får, då de bör bedömas likvärdigt av olika handläggare. Det kan dock vara en god idé att be om att byta handläggare om man upplever att tilliten har gått förlorad och det försvårar samarbetet.

Som information, kan det vara bra att veta, att man alltid kan ha ett ombud med sig i samtal med myndigheter. Ett ombud behöver inte vara jurist, utan kan vara vem som helst som man väljer. Ombudet ska vara ett personligt stöd.

Om du anser att du bemöts på ett felaktigt sätt kan du vända dig till IVO (inspektionen för vård och omsorg) som är den myndighet som utövar tillsyn över socialtjänsten, med ett klagomål. Du kan läsa mer på deras hemsida: www.ivo.se.

Vi önskar dig lycka till!

Vänligen

Soctanterna