Maktmissbruk.

Genomgår en långdragen vårdnadstvist på nära håll och undrar om verkligen socialtjänsten återkommande får bortförklara och skönskriva vad den ena föräldern säger tex i möten/samarbetssamtal. Det gäller då i underlag och rapportering till tingsrätten.
En av föräldrarna sprider falska rykten, hotar, påstår saker som inte är sanna, men inget av det verifieras innan det hamnar på pränt hos soc.
Undrar även boendeutredaren får ringa till BUP och lägga sig i pågående behandling där?
Det gäller ett barn som upplevt traumatiska händelser med den ena föräldern och mår därför väldigt dåligt av pågående umgänge med hen.
Barnet uttrycker att hen blivit misshandlat fysiskt av den ena föräldern då familjen var sammanboende. Kränkningar av psykisk karaktär är bevittnat av närstående.
Bvc, vc mfl har uttryckt oro i anmälningar men de förbises till fördel för en förälder.
Den förälder som barnet bor nu hos blir däremot totalt svartmålad trots att hen tagit sitt ansvar och vänt sig till vården i omgångar då barnet mått/mår mycket dåligt. Det enda den gör är att skydda sitt barn så gott det går och samtidigt följa den plan som  tingsrätten fastslagit i förberedande samtal.
Klagomålsanmälningar är gjorda till kommunen i flera instanser gällande hanteringen men de blir aldrig bemötta eller besvarade.
Är det så här det går till?

Orolig närstående
2020-06-02 16:56

Hej!
Vi kan inte uttala oss om vad som gäller i specifika ärenden. Allmänt gäller dock följande;

Utdragna och svåra vårdnadskonflikter är påfrestande för alla inblandade men kanske allra mest för barnet. Ett barn ska ha rätt till sina föräldrar men i vårdnadsärendet kan det ibland tyckas att det mer handlar om förälderns rätt till barnet.

Om det inkommit orosanmälningar från BVC och vårdcentral ska dessa bedömas och vid behov utredas.

Om en privatperson lämnar in ett klagomål finns ingen skyldighet för kommunen att lämna återkoppling till individen. Däremot står det exempelvis på Malmö stads sida för klagomål att om individen lämnat kontaktuppgifter så kommer den att bli kontaktad. Kontakta de instanser i kommunen som ni vänt er till igen och hör efter vad som hänt med era klagomål och be om återkoppling.

Det finns alltid möjligheten att vända sig till IVO, inspektionen för vård och omsorg. Denna myndighet är socialtjänstens tillsynsmyndighet. Du kan framföra klagomål via länken nedan.

https://www.ivo.se/for-privatpersoner/klaga-pa-socialtjansten/

Vänligen

Soctanterna